Connect with us
Cestování o koronaviru u Pelikána

Koronavirus

Koronavirus a cestování – vše, co potřebuješ vědět

Koronavirus a cestování – vše, co potřebuješ vědět

Článek byl aktualizován 16. 4. v 11:00. (doplněné informace o situaci pandemie a jejích následných řešeních a opatřeních, s důrazem na evropskou a českou situaci)

Reklama

V tomto článku najdete všechny důležité informace a rady související s novým koronavirem 2019-nCoV, který pochází z čínského města Wu-chan a byl poprvé nahlášen 31. prosince 2019.

Informace ohledně COVID-19 se v současnoti mění každý den, což může být poměrně náročné při vyřizování vrácení peněz za letenky a cestování domů z ciziny. Pelikán dělá vše pro to, aby vám odpovídal na nejdůležitější otázky a podal pomocnou ruku.

Jak se dostat domů z ciziny?

Vzhledem k situaci uzemnění většiny flotil leteckých společností doporučujeme využít jiný druh dopravy, jaký je ve vaší destinaci v této situaci možný.

Ministerstvo zahraničních věcí prosí, abyste se pokusili dopravit se domů individuálně. Nezapomeňte, že pokud vás někdo vyzvedává na letišti, setkává se tak s potenciálním přenašečem. Měli byste telefonicky kontaktovat svého lékaře či zavolat HOTLINE KORONAVIRUS linku MZV a situaci prodiskutovat (+420 224 183 200, +420 224 183 100).

Můžete kontaktovat i nás. Prosíme, kontaktujte nás výhradně prostřednictvím speciálního formuláře.


Koronavirus, semafor a cestování

Kromě uvedených článků vám mohou pomoci:

Pelikán je stále v kontaktu se svými partnery, leteckými společnostmi i dalšími institucemi a neustále monitoruje situaci na webových stránkách Světové zdravotnické organizace a Ministerstva zahraničních věcí ČR, SR a okolních států.

Ve zkratce o situaci ČR:

KDE VŠUDE MUSÍM NOSIT ROUŠKU – PŘEHLEDNĚ

Přikládáme i krátké video MZV ČR, které popisuje usnesení o opatřeních a chování proti šíření koronaviru.

ČR a cestování:

  • České dráhy obnovily železniční mezinárodní dopravu. Zároveň jsou na nádražích k dispozici letáčky s pokyny, jak postupovat v případě příjezdu apod. Budou dostupné v češtině i angličtině. Více informací o situaci železniční dopravy ČR naleznete na stránkách ČD. Je nutné nosit ve vlaku roušku!
  • Většina leteckých společností dnes již uzemnila většinu, nebo i všechna letadla své flotily. I tato situace se postupně mění a mnoho aerolinií opět začalo létat, i když s menší frekvencí.

Pokud u nás něco nenajdete:

Kompletní informace, co v současné situaci stavu nouze platí naleznete na stránkách vlády ČR a Ministerstva vnitra ČR.

Jak je to s jednotlivými zeměmi? Kam můžeme cestovat a co je uzavřeno? To se dozvíš i v našem článku.

Kam nedoporučujeme cestovat?

Země, v nichž koronavirus bují nejvíce mají obvykle kompletně uzavřené hranice. Kontrolovat dostupnost můžete například i v našem článku. Doporučujeme ovšem při cestě do zahraničí registraci v systému DROZD.

Můžu teď bezpečně cestovat?

Existuje množství věcí, kterými si můžete při cestě do nebo ze zahraničí pomoci. Pokud aktuálně musíte cestovat, shrnuli jsme nejdůležitější body, na které se zaměřit. Pravidelně si umývejte ruce (vodou a mýdlem, nebo pak účinným antibakteriálním gelem), nedotýkejte se očí, nosu a úst a zůstaňte aspoň metr od někoho, kdo kašle nebo i jen kýchá.

Cestovat je v současné sobě možné, ale je nutné neignorovat současnou situaci a respektovat veškerá usnesení dané destinace. Myslet na své bezpečí i na bezpečí ostatních především.

Chci zrušit svou letenku

Váš let byl zrušen? Nebo jste se sami rozhodli zrušit cestu? Letecká společnost změnila váš let a nevyhověla vám? Každý z případů se řídí konkrétními pravidly. Postup při konkrétních leteckých společnostech v případě situace COVID-19 jsme sepsali do speciálního článku.

Další užitečné články:

Všeobecně platí pravidlo, že pokud máte letenku přes Pelikán a potřebujete něco změnit/upravit/zrušit, kontaktujte naše zákaznické oddělení přes náš speciální kontaktní formulář. Aktuálně všechny letecké společnosti a cestovní kanceláře čelí obrovskému náporu požadavků a tento způsob nám výrazně urychluje komunikaci, jak se zákazníkem, tak i s aeroliniemi. Pokud necestujete do 3 dnů, prosíme, ze solidarity k ostatním zákazníkům nás zatím nekontaktujte.

Kdy vzniká nárok na vrácení peněz za dovolenou?

Nárok na náhradu vzniká, pokud je daná lokalita například uzavřena, nebo Ministerstvo zahraničních věcí vydá zákaz cestovat do dané oblasti. Dále už stanovisko SACKA (Slovenská asociace cestovních kanceláří a cestovních agentur):

Pokud italské úřady neuzavřou danou lokalitu a naše (slovenské) Ministerstvo zahraničních věcí nevydá zákaz cestovat do dané oblasti, není naplněn článek zákona 170/2018 Z.z. § 21 bod 2:

„Cestující je oprávněn odstoupit od smlouvy o zájezdu před začátkem zájezdu bez zaplacení odstupného, pokud v cílovém místě nebo v jeho bezprostřední blízkosti nastanou neodvratitelné a mimořádné okolnosti, které významně ovlivní poskytování zájezdu nebo cestujících do cílového místa:

Při odstoupení od smlouvy o zájezdu má cestující nárok na vrácení všech plateb, které za zájezd zaplatil.” (přeloženo znění slovenského zákona)

Pokud se tedy klient rozhodne i navzdory výše uvedenému stornovat zájezd, má podle informací SACKA plné práno tak učinit v souladu se Všeobecnými smluvními podmínkami, které definují stornování zájezdu.

Důležité informace od Evropské cestovní pojišťovny:

  • Nezapočetí cesty, resp. její stornování z důvodu výskytu viru, epidemie apod. není v cestovním pojištění kryto.
  • Pokud je cestující v destinaci a musí přerušit cestu pro ohrožení bezpečnosti a současně bude MZV vydáno varování před cestou do zasažené země, má cestující kryté cestovní náklady na návrat
  • Náklady na léčbu v zahraničí při nákaze virem nebo případná repatriace domů jsou kryty pojištěním nákladů na léčbu ve smyslu VPP

Pelikán situaci, stejně jako v Asii, sleduje i v Evropě a postupuje podle zákona o zájezdech i ve smyslu oficiálních doporučení, včetně MZV ČR, SR a okolních zemí, Slovenské asociace cestovních kanceláří a agentur (SACKA) a zodpovědných vládních institucí, jako například německé organizace Robert Koch Institute (RKI), která patří pod německé Ministerstvo zdravotnictví a spolupracuje se Světovou zdravotnickou organizací (WHO).

Můžu letenku refundovat? 

Pokud letíš do Číny nebo do své finální destinace s přestupem na čínském letišti – Ano. Všechny tyto letenky jsou měnitelné nebo refundovatelné. U začatých, ale nedokončených cest, resp. ne úplně prolétaných letenek, a dále v případě přestupu v Číně, doporučujeme i neprolétanou letenku refundovat a hledat alternativu.

Kvůli koronaviru nedoporučujeme nějaký čas cestovat, resp. zvážit možnosti cestování a letos o něco později. Pokud jste kvůli bezpečnostním opatřením nemohli vycestovat, je potřeba se řídit podmínkami konkrétní letecké společnosti – koronavirus aktuálně způsobil změny v podmínkách aerolinií.

Příklad 1: Mám letenku do Itálie s leteckou společností Ryanair, můžu ji refundovat bezplatně? Taková letenka je refundovatelná nebo měnitelná jen podle podmínek letecké společnosti, vztahujících se na konkrétní letenku. Aktuálně vám Ryanair vrátí peníze nebo si můžete změnit termín odletu a doplatit jen rozdíl v porovnání s novou cenou letenky.

Příklad 2: Mám letenku do Evropy a letím z letiště, které podle nařízení vlády muselo zrušit lety. Letecká společnost je povinna v takovém případě vrátit peníze za letenky, případně nabídnout alternativní termíny.

Příklad 3: Mám letenku do Londýna z Vídně, můžu ji bezplatně zrušit? Pokud se daného státu nebo letiště netýkají speciální opatření, letecká doprava funguje, a vy tak máte nárok na vrácení peněz. V případě, že chce klient změnit, nebo zrušit letenku svévolně, je potřebné se řídit všeobecnými obchodními podmínkami. Jiná situace může nastat jen tehdy, pokud se letecká společnost rozhodne zrušit lety a poskytne cestujícím refund (vrácení peněz) nebo jinou náhradu. Stejně se postupuje, i když stát zakáže lety do konkrétní země.

Hlavně žádnou paniku

Světová zdravotnická organizace (WHO) upozorňuje na „masivní infodemii“, tedy na záplavu informací o novém koronaviru. Některé informace jsou správné, jiné zase ne. Všechny nejdůležitější a ověřené informace o novém koronaviru najdeš na této adrese: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.

Tisíce lidí se už úspěšně zotavily

I když koronavirus v současnosti nakazil více lidí, než kdysi onemocnění SARS, experti se shodují na tom, že nejnebezpečnějším onemocněním nadále zůstane běžná chřipka. V Číně se sice virus rozšířil rychle a nakazil za krátký čas desetitisíce lidí, aktuální opatření ale už například v Číně přibrzdily masiní šíření onemocnění v rámci země.

Pro Denník N například expert na infekční nemoci Ladislav Michala uvedl, že optimismus je na místě. Ze zkušenosti s předešlými onemocněními SARS a MERS, kdy karanténní opatření eliminovala tato onemocnění a ta postupně vymizela. Problémem podle něj může být také to, že žijeme v době, kdy se informace šíří extrémní rychlostí a je z toho logicky mnohem větší „haló“, než kdysi.

Jistou nadějí je podle experta možnost, že ve skutečnosti je/bylo nakažených mnohem víc lidí, než je potvrzených případů, a ti toto onemocnění bez problémů zvládli a vyléčili se. Doposud je známých více než 80 000 lidí, kteří onemocnění úspěšně překonali. Mimořádně úspěšné jsou v tom zejména země, kde je vybavenost nemocnic a zdravotního personálu na vysoké úrovni.

Kdy budeme moci všichni opět cestovat?

Vybrané aerolinie a cestovní kanceláře umožňují bezplatné zrušení nebo změnu nových rezervací. To je velmi výhodné pro všechny klienty, kteří kvůli aktuální situaci váhají s koupí letenky nebo dovolené, například na konec roku 2020.

Co dělat, pokud cestujete z oblastí nákazy a objevíte se u vás příznaky?

Pokud máte teplotu, kašel a dýchavičnost, doporučeno je:

  • Pokud se u vás v průběhu letu vyskytnou příznaky respiračního onemocnění, okamžitě to oznamte palubnímu personálu.
  • V případě, že jste na letišti, neopouštějte jeho prostory a vyhledejte stálou lékařskou službu na letišti.
  • Pokud už jste doma, nikam nechoďte a vyhněte se kontaktu s ostatními lidmi. Telefonicky kontaktuje svého lékaře, případně e-mailem, nebo zavolejte na linky 724 810 106 a 725 191 367. Zavolat také můžete na krajské hygienické stanice. Kontakt na ně najdete na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR.
  • Často si umývejte ruce, mýdlem, případně využívejte i desinfekčních prostředků (např. antibakteriálních gelů) na bázi alkoholu.
  • Při kašli si nos a ústa zakrývejte kapesníkem, či aspoň rukávem. Nekýchejte přímo do dlaní.

Jak snížit riziko nákazy koronavirem?

  • Umývejte si ruce mýdlem, vodou (nebo případně využijte antibakteriálních a desinfekčních prostředků – např. antibakteriální gel).
  • Při kašli si nos a ústa zakrývejte kapesníkem, či aspoň rukávem. Nekýchejte přímo do dlaní.
  • Vyhýbejte se blízkému kontaktu s lidmi, kteří jeví příznaky nachlazení nebo chřipky.
  • Zabraňte nechráněnému kontaktu s volně žijícími a hospodářskými zvířaty.
  • Maso a vajíčka důkladně převařte, či jinak kvalitně tepelně upravte.

Jak je to s jednotlivými zeměmi? Kam můžeme cestovat a co je uzavřeno? To se dozvíš i v našem článku.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    4.7/5 - (14 votes)
1 Comment
Nahoru