Connect with us

Koronavirus

Koronavirus a létání – check in si vyřiďte doma, letušky vás obslouží v rukavicích

Koronavirus a létání – check in si vyřiďte doma, letušky vás obslouží v rukavicích

Jaká opatření činí letiště a aerolinie, které zůstaly v provozu, aby zabránily komunitnímu přenosu koronaviru? Píše New York Times.

Reklama

Vstupy do jiných zemí jsou téměř nemožné, nebo podléhají přísným kontrolám, opatřením a karanténám, přechody státních hranic jsou omezeny, funkčnost mezinárodních, ale i vnitrostátních leteckých, vlakových, autobusových a lodních spojení je paralyzována. Mnozí lidé ale stále potřebují cestovat, ať už mezinárodně nebo v rámci své země. Vracejí se domů z uzavřených škol, kanceláří a firem v zahraničí, nebo se urgentně vracejí z dovolených.

Cíl: Předejít komunitnímu přenosu koronaviru

Podle amerického deníku The New York Times je pravděpodobné, že tito lidé přijdou na letišti do kontaktu s vysoce rizikovými předměty, například se samoobslužnými check in kiosky, dotknout se můžou zábradlí, eskalátorů nebo stolů při pasové kontrole.

Letiště a aerolinie proto zavádějí několik opatření v souladu s nařízeními místních úřadů veřejného zdravotnictví a Světové zdravotnické organizace:

Čištění, čištění, čištění!

Virus se na vás může přenést i z povrchu nebo z podlahy, uklízecí personál na letištích, který zůstal v provozu, má proto příkaz věnovat velkou pozornost dezinfekci zábradlí, tlačítek od výtahu, klikám od dveří, pultům a prostorům s potravinami. Dezinfikovat častěji se má i kyvadlová doprava. Zaměstnanci, kteří pracují u odbavení, by si měli po každém vyřízeném klientovi očistit svou pracovní plochu.

Všude dezinfekční gely

Letiště zaplavily stojany s dezinfekčními gely a prostředky na čištění rukou. Měli by se nacházet na všech terminálech, odbavovacích pultech, check in-ech, odletových bránách, v prostorách na odkládání zavazadla, ale i v garážích osobních a půjčených aut a na autobusových zastávkách v blízkosti letišť.

Změna při službě check in

Samoobslužné kiosky na check in by měly být mimo provoz nebo pravidelně během dne dezinfikovány, protože je u nich nutné dotknout se jich pro dokončení služby hned několikrát. Letecké společnosti doporučují cestujícím vyřídit si check in ještě doma – online. Rezervaci letenky a check in si můžete udelat už i z pohodlí domova přes mobilní aplikaci Pelikána. Pokud si check in zákazníci přece jen nechají až na letiště, pak se jim doporučuje, aby svůj telefon s letenkou nebo vytištěnou letenku nepodávali do rukou zaměstnancovi letiště, ale aby mu ji z dálky ukázali.

Do salonku bez otisků prstů

Letištní salonky (New York Times je nazývá svatyně) pro cestující první třídy nebo pravidelné pasažéry s benefity, které se otvírají poté, co přístroj rozpozná jejich otisky prstů, by měly přestat využívat tuto službu. Při vstupu by měl teď stát zaměstnanec, kterému stačí ukázat palubní lístek s pasem nebo občanským průkazem. I salonky by měly být spolu se servírovacími potřebami v nich pravidelně dezinfikované.

Kontroly nepoleví

Agentura pro bezpečnost dopravy nenařídila žádné velké změny při kontrole zavazadel a jiných osobních věcí cestujících. Cestujícím ale doporučují nepokládat své peněženky, mobily a klíče přímo do plastových košů, které přecházejí skenerem bez ochrany. Své osobní věci by měly vložit do plastových sáčků podobných těm, které se používají na tekutiny a kosmetiku. Vyžaduje se též, aby personál nosil při výkonu detekčních povinností, tedy při kontrole pasažérů, nitrilové rukavice.

Při kontrolách, při nichž je nutné odebrat pasažérům i otisky prstů nebo zkontrolovat skenerem jejich zorničky či duhovky, by měli pasažéři v rámci bezpečnosti pře koronavirem žádat o druhou z možností. Pokud ale letiště tuto možnost neposkytne a cestující musí přiložit ke skeneru své ruce, letištní personál by mu měl okamžitě po oskenování poskytnout dezinfekční gel na dezinfekci rukou.

Letušky s rukavicemi a žádné ručníky v první třídě

Asociace leteckých průvodců, zastupující téměř 50 tisíc z nich v 20 leteckých společnostech, požádala vlády a letecké společnosti, aby učinili několik bezpečnostních změn během letů v této krizové situaci. Například vám už nápoj do té samé sklenice nedoplní, některé společnosti, jako například Alaska Airlines, dokonce pasažérům doporučují, aby si své lahve naplnili před odletem, protože jim během letu na palubě nebude takový servis poskytnut.

To se týká i ručníčků pro pasažéry první třídy, kvůli bezpečnosti teď nedostanou žádné. Letušky budou mít rukavice a pravděpodobně i roušky. Singapore Airlines vyžadují roušky na palubě i od svých pasažérů. Dezinfekce nemine ani interiér letadel, ty by se měly čistit především formou sprejů.

Karanténa vás nemine

Ve většině světových zemí dnes kvůli vážnosti situace šíření koronaviru platí, že ten, kdo přiletí ze zemí, jako jsou Čína, Írán, Jižní Korea nebo Itálie, při přísnějších opatřeních to dokonce platí pro přílety z jakékoliv země, budete muset zůstat v karanténě dva týdny. Monitorujte svůj zdravotní stav, vyhýbejte se sociálnímu kontaktu a hlavně, v případě podezření onemocnění COVID-19 kontaktuje jednu z dostupných telefonních linek úřadů veřejného zdravotnictví, infolinek, případně zavolejte svému lékaři. Nechoďte k lékaři osobně, můžete ohrozit ostatní!

Šíření koronaviru narušilo plány a cesty mnohým lidem, bude mít velký vliv i na ekonomiky států. Pokud chcete vědět nejnovější informace o tom, jaký vliv má koronavirus na letecký průmysl, přečtěte si článek: Koronavirus a cestování – vše, co potřebuješ vědět nebo sledujte pelipecky.cz.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Diana Burgerová

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (2 votes)
Klikněte pro komentář
Nahoru