Connect with us

Amerika

Panama: Po stopách Pirátů z Karibiku!

Panama je nádherná země, která má přístup ke Karibskému moři i Tichému oceánu. Zajímavá kultura, krásné ostrovy, moderní město Panama City i Panamský průplav. To vše na tebe čeká, pokud se vydáš do Střední Ameriky. Připravili jsme pro tebe několik tipů na místa, která rozhodně nesmíš vynechat!

Reklama

Akční letenky do Panamy

Vstup do Panamy

Panama vítá turisty ze všech zemí s tím, že neočkovaní nebo cestující s neukončeným očkováním (méně než 2 dávky) musí při vstupu předložit negativní antigenní/PCR test na COVID-19, ne starší 72 hodin.

Panama a karibský ráj!

Panenské ostrovy San Blas

Ostrovy San Blas patří k nejhezčím místům, která jsme v Karibiku viděli. Stále totiž unikají masovému turismu, neboť nejsou příliš snadno dostupné. Pokud se tam však dostaneš, bude ti odměnou opravdový karibský ráj. Panama je jedna z perel Karibiku!

Cesta z Kolumbie do Panamy

Většina lidí z Kolumbie do Panamy přeletí, protože je to zkrátka mnohem jednodušší a většinou i levnější způsob. Místní Kolumbijci nám radili, že z Medellinu do Panama City jsou letenky často mnohem výhodnější než z Bogoty nebo turistické Cartageny. Nakonec jsme se rozhodli do Panamy plout lodí. Podobnou cestu lze doporučit jen v případě, že máš více času a chceš zažít nějaké dobrodružství.

Mysleli jsme, že ve městech na hranici bude bankomat. Mýlili jsme se.

Z kolumbijského města Turbo odjíždí ráno pravidelné lodě na hranici s Panamou do města Capurgana. Ve městě můžeš pár nocí strávit, neboť v jeho okolí jsou pěkné karibské pláže. Vezmi si s sebou dostatečnou hotovost, neboť nejbližší bankomat na tebe čeká až v panamském městě Colón. Platí se v dolarech a platby kartou nebyly možné.

Panama a drahá jízda motorovou lodí

Na hranici jsme se společně s dalšími cestovateli snažili několik dní usmlouvat cenu motorové lodi právě do Colónu. Místní však byli nekompromisní a cenu za 7 hodinovou plavbu neslevili více než na 100 dolarů na osobu. Spousta lidí tu prý platí i mobily nebo tablety, protože se zkrátka nechce komplikovaně vracet pro hotovost do Kolumbie, což také není zadarmo.

Děti si v panamských vesničkách stále hrají venku bez mobilů

Ostrůvky jen s několika palmami

Cestovatelé si nepředstaví, že budou místní vychytralí dopravci požadovat za plavbu takovou sumu peněz. „Za ty prachy si tu loď můžem koupit“, prohlásil někdo z nás při platbě. Neměli jsme však příliš na výběr. Cestou jsme absolvovali alespoň pár zastávek na několika ostrovech San Blas, které turisty viděli jen zřídka. Míjeli jsme nádherné pohádkové ostrůvky. Některé byly tak malé, že na nich rostlo jen několik palem. Azurová barva teplého moře, bílý písek a prudké slunce utvářely dokonalou atmosféru Karibiku.

Panama: Takto jsme si představovali Karibik!

Dá se na ostrovy San Blas dostat i jinak?

Na ostrovy se dá samozřejmě dostat i v rámci několikadenního organizovaného zájezdu, který nabízí většina hotelů, hostelů a cestovních kanceláří. Ceny jsou však vzhledem k obtížné dostupnosti ostrovů hodně vysoké. Další možností je koupit si letenky z Panama City do přístavu Puerto Obaldia, který se nachází poblíž ostrovů. Mezi jednotlivými ostrovy se dá sehnat nějaké „water taxi“. Nikdy se neboj smlouvat, protože místní se z tebe budou snažit vymámit dolary.

Indiánská komunita Kuna Yala a menstruační párty

Jedním z nejzajímavějších zážitků na naší cestě po Střední Americe bylo, když nás na hranici mezi Kolumbií a Panamou pozval domorodý kmen Kuna Yala na vesnickou oslavu. Vůbec jsme netušili, o co se jedná, neboť lidé mluvili místním jazykem s pouhými základy španělštiny. Večer ve vesnici jsme se dozvěděli, že se jedná o menstruační párty!

Indiánská komunita Kuna Yala na hranicích s Kolumbií

Přijetí mezi ženy

Bylo nám vysvětleno, že když vesnická dívka dosáhne své první menstruace, tak její otec zorganizuje v komunitě ohromnou oslavu, na rozdíl od západních zemí, kde je toto téma často tabu. Je to takový marketingový tah, při kterém rodina ukáže, že je dcera již připravená a stala se z ní žena.

Začátek bizarní oslavy

Pozvali nás do obří vesnické chýše, která byla při slanosti rozdělená provazem na dvě části. Na jedné straně se scházeli pouze muži a na druhé vdané ženy. Tuto linii jsme ze začátku nesměli v žádném případě překročit a při jakémkoliv pokusu o přiblížení nás místní odháněli. Obě strany začaly pít zkvašené víno, které muži vytáhli ze země. Bylo to organizované opilství celé vesnice!

Řízené opilství

Mezi muži se vždy napočítalo 10 osob, které museli jít „exovat“ víno z kokosového ořechu. Před samotným pitím vždy proběhl rituál zdravení a také společný pokřik typu „cigi-caga-cigi-caga-hej-hej-hej“. Několikrát jsme takto vypili plný kokos ne příliš dobrého moku a začali jsme se trochu motat. Asi po třech kolech nás jeden stařík upozornil na to, že kol bude 8! „To nemůžeme vydržet“, říkali jsme si s Davidem.

Všichni se opili téměř do bezvědomí

Ženy bez zbytečných rituálů na druhé straně chýše jen popíjeli a dobře se bavili. Natálii a několik dalších hostů oblékli do tradičních oděvů. Po pátém kole naše pánská část naskákala nahá do moře. Prý abychom se před dalším pitím trochu ochladili. Vrátili jsme se na závěrečná kola, ale už jsme sotva stáli na nohou. Po chvíli se prolomil provaz mezi mužskou a ženskou částí a všichni jsme opilí tancovali. Zarážející na tom bylo, že jsme skotačili celý večer zcela bez muziky!

Takto menstruační party dopadla v ženské sekci
Takto menstruační párty dopadla v ženské sekci

Půlnoční překvapení!

O půlnoci přivedli dívku s první menstruací. Měla zahalenou tvář a my jsme na ní museli foukat jakýsi tabák. „Jiný kraj, jiný mrav, tak to na ní fouknu a třeba jí to přinese štěstí do života.“ Jedinou svobodnou slečnu odvedli a už zbyly jen naprosto opilé vdané ženy. David usnul na lavici a já byl rád, že jsem se s Nati dopotácel do našeho nedalekého skromného příbytku. „Nějak se to včera zvrhlo! Slušná menstruační párty!“, říkali jsme si druhý den, když jsme lepili střípky z předešlé bizarní noci.

Panama a mohutná oslava první menstruace vesnické dívky

Panama a problém s pasem

David si sáhl do kapsy a našel tam naprosto promočený cestovní pas. Vzpomněl si, že se probudil sám v domě, šel si k moři opláchnout obličej a trochu tam v alkoholovém opojení spadl. Razítka v pase se mu slily tak, že pas vypadal jako omalovánky. Naštěstí mu zůstalo vstupní razítko do Panamy, a tak jsme mohli pokračovat v dobrodružné cestě po stopách Pirátů z Karibiku.

Davida málem nepustili dále

Hranice s Kolumbií je drsná

Na hranici Kolumbie-Panama probíhá velmi striktní kontrola a znovuzískání razítka by mohlo být obtížné. Na drogy a nebezpečné předměty rovnou zapomeň, jestli se nechceš ocitnout v neblaze proslulém panamském vězení! Batohy každému rozebrali na jednotlivé položky a zkoumali i obsah hygienických potřeb.

Panama City a slavný Panamský průplav

Nezapomeň strávit pár dní v hlavním městě Ciudad de Panamá (Panama City), které nabízí několik zajímavých míst. Ubytuj se poblíž nejstarší čtvrti Panamá Viejo, kde najdeš mnoho stylových hotelů a hostelů.Určitě si zajdi na místní trh, kde ochutnáš zajímavé místní pokrmy a především kvalitní ryby a mořské plody.

Moderní město Panama City

Panama a bezpečnost

Dej si pouze pozor na bezpečnost, neboť velká města jsou v celé Latinské Americe mnohem nebezpečnější než v Evropě nebo Asii. Podívej se na článek o bezpečnosti v Jižní Americe, abys věděl, čeho se vyvarovat.

Panama a jak navštívit Panamský průplav?

V Panamě nesmíš vynechat ani proslulý Panamský průplav, který je velkým stavebním dílem Střední Ameriky. Slavný vstup z tichomořské strany se nachází na okraji Panama City, a proto se k němu snadno a rychle dostaneš. Z hotelu si můžeš zaplatit levný mikrobus, který tě zaveze tam i zpět. Ke kanálu se můžeš vydat i taxíkem nebo Uberem. V návštěvnickém centru Miraflores si koupíš vstupenku do areálu a z několika vyhlídkových teras budeš moct pozorovat, jak průplav funguje. V návštěvnickém centru je také spousta zajímavých textů a ukázek.

Panama a slavný Panamský průplav

Zjisti si, kdy proplouvají lodě

Je dobré si dopředu zjistit, kdy budou kanálem projíždět lodě, neboť se ti může stát, že v době tvé několikahodinové návštěvy neprojede ani jedna. Můžeš se podívat na webové kamery, anebo do Miraflores přímo zavolat např. přes recepci hotelu.

Podívej se, jak jsme projeli Střední Ameriku

Souostroví Bocas del Toro

Panama má spoustu další krásných míst. Jedním z nich je souostroví Bocas del Toro, které objevíš na hranicích s Kostarikou. Tato část Karibiku je mnohem lépe dostupná, než výše uvedené ostrovy San Blas. Z Panama City se autobusem jednoduše dopravíš do města Almirante, odkud budeš pokračovat motorovým člunem na hlavní ostrov Isla Colón. Na stejný ostrov míří z hlavního panamského města i letecké spoje. V Panamě si můžeš také pronajmout automobil a projíždět zemi zcela nezávisle.

Bocas del Toro je další skvostné místo

Co dělat v Bocas del Toro?

Ostrovy od sebe nejsou příliš vzdálené, a proto příliš nezáleží na tom, kde se ubytuješ. Základnou pro první dny ti může být hlavní ostrov Colón, kde najdeš mnoho stylových hostelů barů i restaurací. Na některé večírky se jezdí vodním taxíkem, což je velmi zábavné. Půjč si třeba kolo a vydej se prozkoumat okolní pláže.

Surfování, šnorchlování i potápění

Na pláži Playa de Bluff si přijdou na své příznivci surfování. Teplá voda okolo ostrovů je skvělá na šnorchlování a potápění. Do některých zajímavých destinací se dostaneš sám na pronajatém mořském kajaku, do jiných se můžeš nechat odvézt motorovým člunem s domluveným výletem.

Panama je velmi příjemným místem bez turistických davů

Pokud máš rád turistiku, vydej se na túru napříč ostrovem Colón přes nejvyšší vrchol až do zátoky Boca del Drago. Pokračovat poté můžeš na nedalekou pláž Playa Estrella, kde uvidíš mnoho obřích mořských hvězdic. Zpět si zaplatíš motorovou loď. Národní park Isla Bastimentos zase ukrývá nádhernou přírodu, mořské želvy i kajmany.

Panama a teplé Karibské moře skrývají nádherný podmořský život

Tropický ostrov i červené žáby

Vydali jsme se též na malý ostrůvek Cayo Zapatilla, který svým tvarem připomíná botu. Ostrov je jako vystřižený z Robinsona a dá se v poklidu obejít pěšky. Další zajímavostí v Bocas del Toro je pozorování červených žabek na pláži Playa Red Frog. Zvířata je obecně lepší pozorovat při východu nebo západu slunce, kdy jsou aktivnější.

Pohádkový ostrov Cayo Zapatilla

Panama nabízí i další národní parky, džungli a pobřeží Pacifiku. Pokud by ti to přeci jen nestačilo, spoj svou cestu s neméně krásnou sousední Kostarikou nebo Kolumbií.

Napsal cestovatel Karel Štěpánek | travel4ever.cz
Sleduj jeho další dobrodružství na Instagramu

Podívej se také na články:

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.

Speciální nabídky pro naše čtenáře

• Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (6 votes)
Klikněte pro komentář

Karel už je 5 let na cestách. Uskutečnil dvouletou cestu kolem světa, na rok odjel do Indie a Nepálu a nyní se oženil v Argentině :-) Sleduj jeho dobrodružství na FB a IG @travel4ever.cz