Connect with us

Asie

Filipíny! Tisíce ostrovů, krásné pláže, milí lidé a letenky od 14 290 Kč

Filipíny jsou zemí, kterou jsme si v jihovýchodní Asii velmi oblíbili. Nebylo to jen pro jedny z nejhezčích pláží na světě, ale hlavně pro stále usměvavé Filipínce, kteří tvé cestě dodají pozitivní náladu. Filipínské ostrovy toho nabízí spoustu, a proto jsme pro tebe připravili průvodce zajímavými místy. Upozorníme i na možná rizika a předáme ti osobní zkušenosti z návštěvy tohoto krásného koutu světa!

Reklama
Filipíny: Ráj ostrovů a pláží

Jak cestovat na Filipíny?

Při vstupu vyžadují letenku ze země

Na Filipíny jsme se vypravili po předchozím cestování na ostrově Borneo. S nízkorozpočtovou leteckou společností AirAsia jsme si zajistili velmi levnou jednosměrnou letenku a vydali se na letiště v malajském městě Kota Kinabalu.

Hlavním problémem se hned ukázala být právě jednosměrná letenka, neboť po nás už při odletu na Filipíny vyžadovali letenku zpáteční, nebo letenku do jiné destinace. Vždy záleží na tom, do jaké země vstupuješ. V Jižní Americe nás například vždy nechali s jednosměrnou letenkou vstoupit bez problémů. Občas můžeš být požádán i pro prokázání dostatečných finančních prostředků na cestu.

Letenky Filipíny
Vyhledej si nejlepší nabídku letenek na Filipíny

Vízum není potřeba

Na Borneu jsme si tak museli koupit letenku, přestože jsme přesně nevěděli, jak dlouho se chceme na Filipínách zdržet. Rychle jsme se dohodli a požádali o letenku z Manily do Kuala Lumpur. Chtěli jsme totiž dále pokračovat přes Malajsii do Indonésie a do Východního Timoru. Zaplatili jsme v hotovosti a dostali rukou napsanou rezervaci, neboť na malém letišti zřejmě nefungovala tiskárna. Buď připraven na to, že se s podobně úsměvnými situacemi v Asii často setkáš. Vízum na Filipíny není na 30 dní potřeba.

Jestli plánuješ návrat např. do Prahy či Vídně, bude tvá situace se zpáteční letenkou jednoduchá. Aktuálně jsou navíc v nabídce akční letenky na Filipíny!

Čeká na tebe slunce, teplo a nekonečné množství pláží, Filipíny
Čeká na tebe slunce, teplo a nekonečné množství pláží

Přílet do Manily

Do hlavního města Manily jsme přiletěli až večer, což není úplně nejlepší čas. V nejhustěji osídleném městě světa je potřeba mít se na pozoru, neboť v něm celkem bují kriminalita. V metropolitní oblasti, tzv. širší okruh města Metro Manila, žije asi 14 milionů lidí. Celková populace Filipín je přes 100 milionů obyvatel, což je na souostroví obrovské číslo. Pokud máš na výběr, tak se snaž přiletět ráno nebo během dne. Z letiště se nejlépe dostaneš s využitím aplikace GrabCar (obdoba Uberu) nebo případně taxíkem. Vždy si domluv cenu předem a neboj se smlouvat.

Hlavní město Manila

Filipíny a doprava

Svou cestu na Filipíny si důkladně naplánuj, aby se ti nestalo to co nám. Přijeli jsme z Malajsie bez větší myšlenky a přesuny mezi filipínskými ostrovy jsme strávili zbytečně moc času. Neuměli jsme si totiž představit, jak je cestování po ostrovech pomalé a fyzicky náročné. Vzdálenosti jsou navíc větší, než se na první pohled zdá, ale hlavním problémem jsou především hustá doprava a pomalé silnice. Je proto na zvážení využít levné vnitrostátní lety a uskutečnit některé přesuny mezi filipínskými ostrovy letadlem.

Trajektem mezi ostrovy

Filipíny tvoří přes 7000 ostrovů! Turisté se často soustředí na hlavní ostrov Luzon, na Cebu nebo na krásné pláže ostrova Palawan. Je ale také dobré najít si některé méně známé a opuštěnější ostrůvky. Nevýhodou takového plánu je to, že zkrátka potřebuješ čas. Lodní spojení na menší ostrovy má zpravidla nízkou frekvenci. Mezi hlavními ostrovy jezdí trajekty každou chvíli 24 hodin denně. Stačí pouze přijet do přístavu a koupit si jízdenku na místě. Na vzdálený Palawan jezdí loď jen asi dvakrát týdně a je potřeba koupit předem.

Na trajektu si chvíli odpočineš

Přehlídka dopravních prostředků

Z Manily jsme dojeli autobusem k prvnímu trajektu, který mířil na vedlejší ostrov Mindoro. Přejeli jsme celé Mindoro a okamžitě vzali další trajekt na ostrov Panay. Každý ostrov má své specifické dopravní prostředky. Jsou to nejrůznější autobusy, mikrobusy, tuk-tuky nebo motorky s postranními vozíky, tzv. tricycle.

Žáci jedou ze školy

Doprava na Filipínách je zážitkem sama o sobě

Na jednom z ostrovů jezdí auta, která možná používal i sám Hitler. Na jiných ostrovech zase jezdí vozidla přezdívaná jeepney, která zde zanechala americká armáda po druhé světové válce.

Filipíny jsou přehlídkou nejrůznějších historických vozidel

Pozorovat místní barevnou dopravu a přeplněné dopravní prostředky je opravdový zážitek!

Jeepney je další klasický dopravní prostředek
O dopravu nebudeš mít nouzi!

Zavřený party ostrov Boracay

Po příjezdu na ostrov Panay se můžeš ihned vydat na proslavený ostrov Boracay, pokud ovšem nebude zrovna zavřený. Uzavřený ostrov? Filipínská vláda už se nemohla dívat na problémy ostrova a po několika omezeních se ho rozhodla na 6 měsíců úplně zavřít. Každoroční milionové davy turistů totiž překročily kapacitu malého ostrova a místní hotely neplní ekologické požadavky. Je potřeba úprava kanalizace a odstranění mnoha dalších problémů.

Bílá pláž a party místo

Ostrov Boracay se stal oblíbený pro svou nádhernou bílou pláž a tyrkysovou barvu moře. Později se však proměnil spíše v ráj bohatých lidí, divokých večírků, drog a prostituce. Ceny jsou navíc několikanásobně vyšší, než je na Filipínách zvykem. Bude-li ostrov otevřený, jeď se tam na jeden den podívat. Večer se můžeš vrátit a spát levně v některém z hotelů na klidnějším ostrově Panay.

Západy slunce na Filipínách jsou úchvatné

Cesta na malé ostrůvky Islas de Gigantes

Na Filipíny jsme se vydali s tím, že chceme cestovat na turisty nepolíbené ostrovy Islas de Gigantes – Ostrovy obrů. Všimni si, že některé názvy jsou ve španělštině. Filipíny byly totiž historicky kolonizované Španělskem a následně Spojenými státy. Kromě filipínštiny (tagalštiny) je tak úředním jazykem i angličtina, a proto se s obyvateli snadno domluvíš. Alespoň anglické základy zvládá na ostrovech téměř každý.

Filipíny jsou národem na ostrovech

Jak se dostat na Islas de Gigantes?

U severovýchodní strany ostrova Panay objevíš krásné ostrůvky Islas de Gigantes. Tyto ostrovy jsme si zamilovali a patří k nejhezčím místům, které jsme na Filipínách navštívili. Na ostrovy odplouvá loď z města Estancia. Problémem bylo, že nám nikdo nebyl schopen říci, v kolik hodin loď odplouvá.

Vyrážíme k osamělým filipínským ostrovům!

Asijský styl

Řád asi není přesně stanoven, a tak jsme se k přístavišti vydali druhý den brzy ráno. Loď nakonec přijela až kolem poledne. Dej si proto pozor, pokud máš omezený čas. Podobné situace se ti mohou na méně navštěvovaných malých ostrovech hravě stát.  V případě špatného počasí nemusí jezdit lodě vůbec.

Nakonec jsme se k ostrovům dostali
S filipínskou rodinou na pikniku

Severní a Jižní ostrov

Souostroví Gigantes tvoří dva hlavní ostrovy Isla Gigante Norte (Severní) a Isla Gigante Sur (Jižní). Loď tě zaveze na Severní ostrov na Lango beach. K nedalekému skromnému ubytování jednoduše dojdeš pěšky. Zařízení na ostrovech je prosté, ale internet fungoval. Bankomat tam naopak určitě nenajdeš, a proto si s sebou vezmi dostatečnou rezervu peněz. Elektřina funguje 24 hodin, ale občas dochází k výpadkům.

Mezi Severním a Jižním ostrovem se dopravíš snadno na této loďce
Největší radost z naší návštěvy měly tradičně děti ve školách

Levné pivo i rum

Na ostrovech jsme strávili několik dní a celé jsme je obešli dokola. Je to nejlepší způsob, jak poznat místní život a obyvatele. Filipínci jsou velmi přátelští lidé a už z dálky na nás volali a zvali nás na pivo nebo na panáka rumu. Alkohol je na Filipínách totiž velmi levný. Láhev místního rumu stála jen pár dolarů. Připadal jsem si jako na Velikonoční pondělí, neboť během dopoledního obcházení ostrova jsem ze slušnosti vypil asi 5 panáků rumu.

Místní chlapi holdují alkoholu

Na závěr nás pozvala jedna přátelská rodina dokonce na večeři. Poznali jsme tam jedny z nejmilejších lidí. S některými Filipínci si píšeme dodnes.

Ostrovy Los Gigantes a pravé Filipíny!
Potkali jsme tam opravdu úžasné lidi!

Filipínci ti rádi pomohou

Jiní Filipínci na ostrově Bohol nám zase velmi pomohli při ztrátě klíče od skútru. Naložili náš stroj na náklaďák a vzali nás k sobě přespat. Další den vše vyjednali s půjčovnou, která si pro skútr přijela s náhradním klíčem. Za ztrátu klíče jsme platili jen malou pokutu ve výši asi 10 dolarů. Rodiny měly vždy velkou radost, že mohou ubytovat cizince a povídat si s nimi. Na oplátku jsme vždy koupili pivo a rum. Přátelští lidé jsou hlavně na vesnicích, neboť ve městech je život více anonymní.

Rodina, která nám pomohla se skútrem a pozvala domů
Rodina, která nám pomohla se skútrem a pozvala nás domů

Bohol a pláž Alona Beach

Mnoho dalších atrakcí na tebe čeká na sousedních hlavních ostrovech Negros a Cebu. Na ostrov Cebu se dají z Manily vyhledat velmi levné letenky s místními nízkorozpočtovými společnostmi. My jsme se vydali na klidnější ostrov Bohol, který má několik hlavních lákadel. Hlavním z nich je pěkná pláž Alona Beach, kde se můžeš i ubytovat.

Alona Beach na ostrově Bohol

Jedno z nejlepších šnorchlování

Pokud si půjčíš auto nebo skútr, tak si můžeš najít levnější hotel v okolních městech a na pláž si dojet. Z Alona Beach jsme si domluvili ranní šnorchlovací výlet k okolním malým ostrůvkům, jako je Pamilacan Island aj. Podmořský život byl jeden z nejlepších, který jsme v jihovýchodní Asii viděli.

Filipíny mají i čokoládové kopce

Čokoládové kopce Chocolate Hills jsou velkou přírodní zajímavostí ostrova Bohol i celých Filipín. K jedinečným scenériím připomínajícím čokoládové homole nejlépe vyrazíš půjčeným skútrem. Využít samozřejmě lze i nabízené výlety, které většinou cestu spojí s dalšími místy.

Čokoládové kopce
Čokoládové kopce se v období sucha zbarví do hněda

Kopce jsou většinu roku zelené, ale v období sucha tvrdá tráva usychá a barva vrchů se tak mění na čokoládovou. Podobně jako zelené kopce v Jihočínské krasové oblasti, jsou i tyto kuželovité vápencové kopce na Filipínách velkou vzácností a raritou.

Nejmenší primát s velkýma očima

Dalším symbolem ostrova Bohol je jeden z nejmenších primátů na světě – nártoun filipínský (tarsier). Vidět cca 12 cm primáta s obříma očima ve volné přírodě je téměř nemožné, a proto je dobré navštívit některou z chovných stanic. V roce 2009 vznikl český projekt Tarsius, který se na Filipíny vydal s cílem vědeckého zkoumání nártounů a jejich ochrany proti turismu. Projekt se rozrostl do mezinárodních rozměrů a vzniklo vlastní ochranné centrum Habitat Bohol Eco Park, kde můžeš absolvovat pěknou prohlídku a na vlastní oči tato roztomilá zvířata vidět.

Sám "velký" nártoun filipínský měří okolo 12 cm
Sám “velký” nártoun filipínský měří okolo 12 cm

Siquijor a Apo Island

Z Boholu se snadno dopravíš lodí na menší příjemný ostrov Siquijor. Hned v přístavu si můžeš půjčit motorku nebo skútr a vydat se kolem ostrova nezávisle. Ostrov je stále trochu stranou turistickým davům, a tak jsou ceny ubytování a restaurací levné. Hotely a hostely objevíš podél pláží Tubod Beach a Paliton Beach. Při průjezdu kolem města San Juan nás zarazila česká cedule nabízející guláš!

Krásné pláže na poklidném Siquijoru

Čech s Filipínkou si tu skutečně otevřeli hotel a restauraci. Český gulášek tak byl pro nás příjemnou změnou od filipínského jídla, které nepatří k nejlepším v Asii. Výjimkou je např. lechon, což je grilované sele dobře známé ve španělsky mluvících zemích. Americký vliv zase přinesl hamburgery a další smažená jídla.

Filipínci nás pozvali na sele
Filipínci nás pozvali na tradiční sele

Za šnorchlováním na Apo Island

Pro milovníky potápění a šnorchlování lze doporučit jednodenní výlet na malý ostrov Apo Island, který vždy figuruje v seznamu nejlepších potápění Filipín. Krásně šnorchlovat se dá i na plážích Siquijoru.

Filipíny a šamani

Na Filipínách stále žije mnoho šamanů a přírodních léčitelů. Vyhlášený je např. ostrov Palawan nebo právě střed ostrova Siquijor. Vydali jsme se jednoho z šamanů navštívit, neboť mě pobolívalo několikrát vykloubené rameno. Po absolvování rituálu u šamana jsem skutečně cítil obrovskou úlevu a rameno bylo jako nové. Podobné praktiky nás velmi zajímají, a tak určitě připravíme i článek o peruánských šamanech v Amazonském pralese.

Vypravili jsme se za filipínskými šamany do středu ostrova Siquijor, Filipíny
Vypravili jsme se za filipínskými šamany do středu ostrova Siquijor

Na co si dát pozor?

Hurikánová sezóna

Na závěr bychom chtěli upozornit na několik věcí, na které by sis měl dát pozor. Filipíny pravidelně zasahují silné deště, hurikány a dokonce super tajfuny. Vždy se dopředu informuj o počasí a v případě špatné předpovědi se nevydávej do rizikových oblastí.

Tropická bouře nás zastihla v Manile, kdy pršelo několik dní. Během chvíle byla na ulicích voda po pás a trochu jsme trnuli, zda nám nezruší lety. Naštěstí se počasí v den odletu umoudřilo a silný déšť ustal. Hurikánovou sezónou jsou zpravidla měsíce září a říjen. Období sucha panuje přibližně od konce listopadu do konce května. Tento čas je k návštěvě Filipín nejlepší!

Snaž se vyhnout sezóně vydatných dešťů

Horečka dengue

V celé jihovýchodní Asii existuje šance nákazou horečky dengue, kterou přenáší komáři. My jsme se touto nepříjemnou nemocí nakazili v jižním Thajsku a nepřáli bychom to nikomu. Filipíny jsou pro své vlhké klima též populární destinací komárů všech druhů. Dengue má 4 typy a nedá se proti ní očkovat.

Nejlepší je cestovat v období sucha

V období sucha je komárů mnohem méně, a proto je šance nákazou mnohem nižší. V žádném případě nepodceňuj prevenci a používej kvalitní repelenty s vysokým obsahem látky DEET. Dá se rozhodně doporučit i očkování proti břišnímu tyfu a žloutence A a B. Tento očkovací „základ“ máme na cestách v Asii vždy.

V období sucha si nejvíce užiješ krásné filipínské pláže

Terorismus na jihu Filipín

Pokud cestuješ na Filipíny, raději vynechej jejich jihozápadní část a především ostrov Mindanao, kde dlouhodobě sídlí islamistická teroristická organizace a historicky tam docházelo k teroristickým útokům i únosům zahraničních turistů. Nebezpečí hrozí v muslimské západní i křesťanské východní části ostrova.

Cedule s fotkami uprchlých věžňů, Filipíny
Cedule s fotkami uprchlých vězňů

Další nebezpečná místa

Ministerstvo zahraničních věcí v současnosti nedoporučuje cestu ani na ostrovy Basilan, Jolo, Sulu, Tawi Tawi a dokonce ani na jih ostrova Cebu. Vždy se před cestou i během ní informuj o aktuální situaci. Do mobilu si stáhni aplikaci Drozd, která je projektem ministerstva a dobrovolnou registrací občanů České republiky. Registrace usnadní případnou pomoc českým občanům v zahraničí.

Křesťanská část ostrova Mindanao žije ve strachu z terorismu, Filipíny
Křesťanská část ostrova Mindanao žije ve strachu z terorismu

Noční život na Filipínách

Na Filipínách a zejména v Manile si dej pozor na noční život. V baru by se ti mohlo stát, že ti dají do pití drogy a okradou tě. Další problémy mají Filipíny s prostitucí, neboť tato země je po Thajsku druhou nejvyhlášenější destinací „sexuální turistiky“.  Často mě na ulici v Manile oslovovali s nabídkou eskortu a nabízeči byli celkem otravní až agresivní. Snaží se tě nalákat na bezplatný vstup do baru a koktejly zdarma, což může být vstupenkou do pekla. Když jsem několikrát zdvořile odmítl, nabídli mi, že mi přivezou ženu přímo na pokoj.

Na Filipínách ti budou nabízet nejrůznější věci

V Manile si dej pozor hlavně v noci

Od podobných lidí a barů se drž dále, neboť jsou většinou napojené na místní mafie. Večer buď zkrátka v Manile velmi opatrný. Problémem Filipín jsou i ozbrojené loupeže. Uvidíš, že každou banku stráží nějaký hlídač s brokovnicí.

Filipíny, Manila
Filipíny a nestabilní bezpečnostní situace v Manile

Problematiku hlavního města skvěle ukazuje film Metro Manila, který pojednává o rodině farmáře, která se vydá do Manily za prací. Před cestou se na něj určitě podívej.

Chudoba je v hlavním městě vidět na každém kroku

Mimo hlavní město jsme se vždy cítili velmi dobře, k čemuž přispěli neuvěřitelně přátelští a nápomocní Filipínci!

Filipíny jsme si zamilovali!

Představili jsme ti bezpečnostní otázky Filipín, dopravu a několik zajímavých ostrovů a míst mimo hlavní turistické tahy. Příště si na pelipecky.cz podrobně představíme i hlavní ostrov Luzon s horami a rýžovými terasami a božský ostrov Palawan s nekonečnými plážemi. I na těchto ostrovech se dají najít nádherná místa!

Je to nádherný kout země!

Podívej se také na články:

Napsal cestovatel Karel Štěpánek | travel4ever.cz
Sleduj jeho další dobrodružství na Instagramu

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.

Speciální nabídky pro naše čtenáře

• Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (2 votes)
Klikněte pro komentář

Karel už je 5 let na cestách. Uskutečnil dvouletou cestu kolem světa, na rok odjel do Indie a Nepálu a nyní se oženil v Argentině :-) Sleduj jeho dobrodružství na FB a IG @travel4ever.cz