Connect with us

Koronavirus

Vícero čínských aerolinií čeká spojení

Vícero čínských aerolinií čeká spojení

Čína je jedním z nejrychleji rostoucích a také jedním z nejdůležitějších leteckých trhů na světě. Aktuálně ale poptávka po cestování kvůli koronakrizi celosvětově klesá na minimum, a to může dovést mnohé čínské aerolinie do problémů. Aktuální zpráva HSBC Global Research z dubna naznačuje, že situace bude ke konsolidaci směřovat pravděpodobně i v Číně.

Reklama

V současnosti v miliardové zemi dominují tři hlavní dopravci. Air China, vlajkový dopravce s největší základnou v Pekingu, China Eastern s obrovským centrem v Šanghaji s China Southern, s největší základnou v Kantonu. Potom jsou tu ještě dopravci jako Hainan a Juneyao, kteří jsou také významnými hráči, ale na čínské poměry jsou stále poměrně malí.

Větší zhltne menšího

Jak je uvedeno ve zprávě FlightGlobal, konsolidace se může vyvíjet poměrně běžným způsobem – větší dopravce převezme menšího. Prvním adeptem na takovou konsolidaci jsou údajně prémiové čínské aerolinie Hainan Airlines. Letecká společnost čelí finančním problémům i před koronakrizí. Nedávno požádala o pomoc čínskou vládu.

Hainan Airlines jsou lukrativní aerolinie díky své 200-členné flotile sestávající z letadel A330s, A350s, Boeing 737s a 787s. Tato flotila by mohla poměrně snadno přejít do kterékoliv ze tří velkých čínských leteckých společností. SimpleFlyng.com si myslí, že nejvíce by z toho těžila společnost Air China, která by na úkor Hainan Airlines ještě více ovládla základnu v Pekingu. Ve hře je ale i sloučení se všemi třemi velkými hráči.

Dalším adeptem na konsolidaci můžou být Xiamen Airlines. Hlavním akcionářem letecké společnosti jsou Čechům i Slovákům dobře známé aerolinie China Southern.

Společnost Xiamen Airlines je menším specializovaným dopravcem skupiny Skyteam. Flotila Xiamen Airlines čítá méně než 175 letadel – to je poměrně nízké číslo v porovnání s China Southern, China Eastern, ale i Hainan Airlines. Xiamen Airlines létají zejména Dreamlinery Boeing 787 a podle odborníků by se fůze mohla vyplatit hlavně aeroliniím China Southern.

Do třetice přicházejí v úvahu i Sichuan Airlines. Ty by mohly být zajímavé zejména pro aerolinie China Eastern. V Sichuan Airlines mají totiž podíl i China Southern, Shandong Airlines a některé čínské investiční skupiny.

Mezi dvě největší základny společnosti Sichuan Airlines patří Chengdu a Kunming. Tato dvě letiště jsou také velkými uzly východní Číny. Analytici říkají, že v důsledku sloučení Sichuan Airlines a China Eastern by mohlo dojít k výraznému posílení mezinárodních operací China Eastern z města Čcheng-tu.

Fúze byly bežné i během krize v roce 2008

Fúze jsou v časech krize poměrně běžným jevem a v minulosti neminuly ani letecký průmysl. Ve Spojených státech vedly recese v roce 2008 k vytvoření tří velkých leteckých společností, které fungují dodnes – slučovaly se tehdy společnosti Delta a Northwest, Uniteda Continental a American Airways.

Spojení čínských aerolinií by pomohlo posilnit finanční pozici společností Air China, China Eastern nejen doma, ale i v celém světě. Všechny tři letecké společnosti by mohly získat celosvětově ještě silnější pozici a v době krize nabídnout poměrně levná spojení i pro našince – z Prahy, Vídně, ale i třeba z Budapešti.

Zdroj: Flightglobal, Simpleflying.com

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru