Connect with us
Thajsko národní park

Asie

Méně známé Thajsko: 7denní itinerář, který ti ukáže národní parky, krásné pláže i autentická místa

V Thajsku jsem byl mnohokrát, a proto jsem myslel, že už ho důvěrně znám. Moje poslední návštěva v zemi úsměvů mi ale ukázala, jak moc jsem se mýlil. Thajsko jsem si totiž, tak jako mnozí lidé přede mnou, zaškatulkoval jen jako plážovou destinaci. To je velká chyba. Jasné, moře a krásné pláže zde hrají hlavní roli. Mám pro tebe ovšem itinerář, který tě za týden zavede i do vnitrozemí, národních parků, bývalého hlavního města a na další zajímavá místa. Máš zájem? Prosím, čti dál.

Reklama

Thajsko přímým letem z Vídně

Už jsem to zmiňoval vícekrát, ale musím znovu. Vídeň má fantastické letecké spojení do Bangkoku a za jedno z naprosto nejlepších považuji to od pětihvězdičkových tchajwanských aerolinií EVA AIR.

Večer nasedneš ve Vídni, druhý den už baštíš pálivou asijskou polévku na Khao San Road v Bangkoku. Nemluvě o tom, že ekonomická třída je na velmi dobré úrovni a business class na té nejvyšší. Po takovém zážitku si Thajsko užiješ naplno se vším, co k němu patří, a to hned po příletu.

Let s Eva Air

Celé to začalo na Phuketu

Ideální trip po Thajsku je takový, během kterého netrávíš většinu dne přesuny. Alespoň to říká Andrej Maťko, můj osobní průvodce Thajskem, a člověk, který sem před 30 lety naučil létat své krajany, resp. naše sousedy ze Slovenska.

Na cestách po Thajsku

Naši cestu Thajskem jsme začali, jak jinak, než na letišti v Bangkoku, kde jsme si hned po příletu uvědomili zajímavou věc. Thajsko v říjnu 2022 zrušilo všechna tvrdá vstupní opatření, která platila během uplynulých dvou let, a už jej tak mohou navštívit všichni bez testu, očkování či covidové karantény. Tento fakt se ukázal okamžitě. Thajsko totiž opět ožilo a je přesně stejnou famózní destinací, kterou bylo před pandemií. Thajci jsou ještě více vysmátí a radostní, že jsi k nim zavítal!

Thajsko tuktuk

Zážitek číslo jedna: národní park Khao Sok

Naší první destinací je národní park Khao Sok, a proto jsme z Bangkoku zvolili vnitrostátní let na Phuket. Tam nás čekal soukromý transfer, kterým jsme se dopravili do hotelu. Nespěchali jsme, a tak jsme se cestou zastavili i na lokálních trzích. Do zážitkového hotelu Our Jungle Camp přijíždíme ve večerních hodinách a za úžasných zvuků džungle.

Toto místo je opravdu epické. Pokud si ho chceš užít plnými doušky, doporučuji ti strávit zde nejen jednu noc jako my, ale klidně i dvě nebo tři. Všechny dřevěné apartmány jsou unikátní, některé se nachází přímo na stromě, jiné u řeky, další zase hlouběji v džungli. Jde o to, co víc preferuješ.

Pozor si jen musíš dát na přítomnost hmyzu, což však můžeš pohodlně vyřešit ve dne i v noci. Stačí dobrý repelent (ideálně lokální, Thajsko vyrábí skvělé přípravky a za pár centů) a takový cool baldachýn:

Ráno můžeš začít lázní v nedaleké řece s úžasným výhledem na hory. Zakončíš to výbornou snídaní, která je součástí pobytových balíčků resortu. Těšit se můžeš na lokální suroviny, skvělý proklientský přístup a rovněž možnost pozorovat exotické papoušky a jiná neškodná zvířátka.

Náš program byl plný dobrodružství, tak jsme po snídani a diskusi s provozovatelem hotelu zamířili dál, na plavbu lodí. Do našeho dalšího ubytování totiž jiná cesta nevede, jen po vodě. Opět jsme si to namířili soukromým transferem, tentokrát ke sladkovodnímu jezeru Cheow Lan Lake. Cestou jsme však ještě stihli lokální trh na Ban Takun, kde jsme měli možnost ochutnat všelijaké thajské dobroty, šťavnaté ovoce a také si nakoupit vodu na cestu.

Jezero Cheow Lan je skutečně srdcem národního parku Khao Sok, a proto je nejlepší možností, jak poznat tuto destinaci, loď. Ideální na 2 dny, tedy jednu noc. V přístavu jsme si za pár eur objednali odvoz do našeho hotelu na vodě a poté jsme se již odtrhli od země a užívali si přesun po řece.

To, že to bude velkolepé, jsme věděli už od začátku. Čím jsme ale byli blíže našemu ubytování, tím byl náš pocit silnější. Vysoké vápencové útvary se starají o úžasné přírodní divadlo a člověk, který se těmito místy plaví poprvé, se nestíhá divit, co všechno toto jezero ukrývá. Všiml jsem si však i na Andrejovi, našem průvodci, že i on byl okouzlen – a to je Thajsko jeho druhým domovem.

Khao Sok National Park je jinak největší národní park v jižním Thajsku a je pozůstatkem deštného pralesa, který je starší a mnohem rozmanitější než Amazonský deštný prales. Krásné pískovcové a jílovité skály se tyčí nad jezerem Cheow Lan Lake do výšky 300 až 600 metrů. Park protíná vápencové pohoří od severu na jih s nejvyšším bodem 950 metrů.

Toto ubytování mi připomínalo spíše Tahiti či Svatou Lucii

Naším dnešním ubytováním je Praiwan Superior Raft House, jedno z nejkrásnějších autentických ubytování, ve kterých jsem měl možnost přenocovat. Jeho přednosti mi byly jasné už od prvního momentu, kdy jsem uviděl scenérii, v níž se nachází.

Všichni hosté mají svůj vlastní dřevěný apartmán na vodě, který považuji za dostatečně komfortní i přesto, že se jedná o autentické ubytování v srdci přírody. Máš zde obrovskou postel, velkou koupelnu se sprchou a toaletou a komfortní přístup do vody přímo z apartmánu.

Do Praiwan Superior Raft House se dostaneš jen lodí a nejbližší civilizace je vzdálena desítky kilometrů pryč z džungle. To znamená, že tady máš možnost sledovat unikátní zvířata, jak se to podařilo i nám. Během jednoho dne jsme zde viděli černého medvěda (ano, v Thajsku!), opice, sloní rodinku, množství exotických ptáků či ryb.

Za nejkrásnější na tomto typu ubytování považuji fakt, že se nachází uprostřed národního parku – to ubytovaným hostům poskytuje úžasné ticho, fascinující scenérie všude kolem a zároveň autentické jídlo včetně ovoce a ryb.

Během dvou dnů a jedné noci jsme stihli několik lodních safari, jednu komentovanou návštěvu jeskyně s lokálním průvodcem, půjčili jsme si kánoe a díky tomu objevili několik tajných zákoutí. Za nejvíce adrenalinový zážitek považuji přechod džunglí, kde hrozí nebezpečí přímého střetu se slonem.

„Užil“ jsem si i fakt, že v džungli přebývají mnohé druhy pavouků či hadů. Podle informací našeho průvodce jsou však všechny víceméně neškodné. Nejkrásnější bylo sledovat západ a východ slunce přímo z lodi. Člověk by si kvůli tomu určitě měl přivstat.

Jídlo je zde stejně úžasné jako ve většině thajských provincií, takže není třeba se bát ochutnávat i nové věci. Snídaně a večeře jsou také dostatečně bohaté.

Zážitek číslo dvě: Krabi po pandemii žije ještě více

Po dvou dnech strávených na vodě jsme se přesunuli zpět do přístavu, odkud jsme sem přijeli. Tam nás už opět čekal soukromý transfer, který nás přesunul do další destinace – Krabi Ao Nang.

Ta je vzdálena zhruba 154 kilometrů, což znamená přibližně dvě hodiny cestování. Platí také, že čím komfortnější pozemní transfer si v Thajsku vybereš, tím lépe se cestou vyspíš. Náš soukromý van poskytl dostatečný prostor k odpočinku a tak jsme se za pár hodin probudili ve zcela nové destinaci odpočatí.

Z přístavu v Krabi jsme se přesunuli do našeho dalšího ubytování – Hotel Sand Sea Resort****. Nejprve tedy pozemním transferem, později lodí. Z té vystupujeme přímo na legendární Railay Beach, která na mě zapůsobila ještě více než před pandemií. Je to možná způsobeno i tím, že za poslední dva roky zde bylo o 95 % méně turistů a tato destinace se vrátila v čase o 30 let.

Ubytování Hotel Sand Sea Resort poskytuje velmi dobrý poměr cena vs. kvalita. Opět jsme měli úžasný apartmán zařízený v tradičním thajském stylu přibližně 5 minut od slavné Railay Beach. Díky tomu večeříme a snídáme s výhledem na jednu z nejlegendárnějších pláží Thajska.

Thajsko a aktivní dovolená: zkus Railay Beach

Railay Beach nabízí skvělé možnosti pro aktivní rekreanty. Lze zde objevovat nedaleké jeskyně, lézt po skalách v různých obtížnostech, jezdit na kajaku v okolí poloostrova, zahrát si fotbal s místními na pláži nebo si jít jen tak zaběhat při východu slunce.

My jsme toho chtěli zažít co nejvíc a tak se nám podařilo stihnout prakticky všechno, co jsem zmínil. Nejsilnější zážitek mi přinesl výstup na panoramatickou vyhlídku, odkud je nejhezčí výhled na celou Railay Beach. Zároveň je to nedaleko laguny, na kterou je třeba zdolat horolezecký terén. To už vyžaduje pevnou obuv a nějaké ty turistické, případně lezecké zrušnosti.

Během půldenního výletu nastoupáš a zároveň klesneš sice jen o pár desítek metrů, ale některé pasáže jsou velmi exponované a mně osobně připomínaly spíše adrenalinovanou turistiku v Roháčích. Namísto řetězů tu máš lana. Nohy a ruce musíš šikovně vkládat do děr a skulinek, které vytvořila sama příroda. Pokud máš štěstí na bláto a naprosto kluzká lana či totálně promočený terén, bude tvůj zážitek ještě mocnější. Hádáš správně, přesně to jsme měli k dispozici my. O to víc jsme si vážili příchodu do laguny, ale i návratu zpět do hotelu.

Krabi je také destinací, kde to večer žije. Po vydatné večeři se můžeš vydat na hlavní ulici, která propojuje obě pláže – tedy sever s jihem. Zažiješ zde atmosféru připomínající to nejlepší z Bangkoku. Novinkou je, že Thajsko se vydalo směrem k legalizaci marihuany, a tak zde najdeš obchody nabízející v tomto ohledu vše, co si turista může zakoupit například v Amsterdamu a legálně si to užít.

Je to v absolutním protikladu s tím, co na Krabi bylo v minulosti, zejména během pandemie. Jak Andrej podotkl, v roce 2020 zde byly otevřeny dva bary, všechny ostatní zkrachovaly. Dnes zde najdeš nové provozovny, nové majitele a celkově z tohoto místa budeš mít zřejmě úplně jiný dojem. Kdo ví, jak bude Thajsko vypadat za pět či deset let.

Na Railay Beach se jinak nachází několik hotelů prvotřídní kvality. Na pláž se dostaneš pouze lodí z města Krabi nebo letoviska Ao Nang, cesta po souši není možná. Oblast není příliš komerčně založená, i když se zde nachází restaurace a obchůdky. To, co návštěvníky láká nejvíc, je nedaleká panenská příroda bez davů turistů.

Ayutthaya: takto kdysi vypadalo Thajsko

V Krabi jsme strávili jeden a půl dne. Tak jsme se po snídani vydali dál, do úplně nové a pro mě nepoznané destinace. Přesunuli jsme se lodí na pevninu, odtud na letiště v Bangkoku a nakonec vnitrostátním letem do bývalého hlavního města země, Ayutthaya.

Zde byl program po příjezdu jasný. Blížil se čas večeře a Andrej nás vzal na lokální trhy. Ty byly magické, a jak už to bývá zvykem, přeplněné skvělým jídlem. Zkusili jsme všechno od mandarinkového džusu až po pikantní kuřecí kousky na hůlce.

Za nejkrásnější zážitek považuji pozdní večeři na trhu s místními. Bylo několik hodin nad ránem a my jsme byli poslední zákazníci toho dne a zároveň první, kdo přišli v nový den. Tady jsem ochutnal zřejmě nejlepší pad thai v životě. Pokud bych mohl rozdávat michelinské hvězdy, tady je určitě rozdám všechny.

Ubytování v Ayutthaya je samostatnou kategorií, jelikož vybírat si lze zejména z těch autentických. My jsme zvolili Hotel Sala Ayutthaya****, který má výjimečnou polohu – nachází se hned naproti nejznámějšímu chrámu v tomto bývalém hlavním městě Thajska. Zároveň interiér hodnotím jako jeden z nejkrásnějších, které jsem měl možnost v Thajsku zažít. Zde více řeknou zejména fotografie.

Po úžasné a-la carte snídani jsme se vydali poznat blíže i tuto metropoli. Andrej nás provázel nejkrásnějšími starobylými památkami. Ty velmi názorně ukazují, jak se ze slavné a monumentální metropole stalo nakonec tak trochu zapomenuté, přesto nesmírně krásné město. Totiž, sousední Barma, před stovkami let na město Ayutthaya zaútočila a nelítostně ho srovnala se zemí. Zůstaly zachovány jen některé části chrámů, většina buddhistických soch například nemá hlavu.

Smutná historie a zajímavosti, které vyráží dech

Město je pojmenováno podle starověkého indického města Ayodhaya (nedobytný), kde se narodil Ráma – hrdina indického eposu Rámájana. Bývalému hlavnímu městu Siamského království se také říká Benátky východu. Ostrovy protkané vodními kanály totiž nesou nad vodní hladinou krásné paláce a chrámy.

K prozkoumání historického parku se zase hodí šlápnout do pedálů a projet se na kole nebo se na toto unikátní město, které je na seznamu UNESCO, podívat ze sloních zad. Já ti ale takovou zvířecí atrakci doporučovat nebudu. Je to podle mého názoru nevhodné a zvířata tak špatným zacházením trpí.

Město bylo založeno králem U-Thongem v roce 1350 poté, co bylo původní hlavní město Lopburi zničeno epidemií neštovic. Město mělo strategickou polohu na soutoku tří řek – Chao Phraya, Pa Sak a Lopburi. Zajímavostí je, že v polovině 15. století zabíralo království většinu současné rozlohy Thajska, Laosu, Kambodže a Barmy.

V roce 1685 dosáhla jeho populace 1 milionu lidí (Londýn byl v té době poloviční). Lidé žili na hausbótech na 140 km dlouhé síti vodních kanálů. Ayutthaya byla kosmopolitním, moderním městem. Lesk jí dodával i nespočet buddhistických chrámů, kterých údajně měla jednu dobu více než 400. Město bylo zdevastováno, zlato pokrývající pagody bylo roztaveno a odvezeno. Dnes mohou turisté obdivovat jeho zašlou krásu, která je dechberoucí, byť je jen zlomkem té původní.

Počet obyvatel Ayutthaya se od té doby zmenšil na 60 000 lidí. Většina z nich se po vojenské porážce přesunula do bažin, což umožnilo vznik nynější metropole Bangkok. Město na tebe oproti Bangkoku bude působit klidnou, až rodinnou atmosférou. V roce 2011 bylo zasaženo ničivými povodněmi, když výška vody v některých místech dosahovala tří metrů. Záplavy trvaly tři měsíce. Dnes už je většina památek opravena a město je opět oblíbeným turistickým cílem. Největší koncentrace památek je ve vnitřní části starého města rozprostírajícího se na 4 kilometry širokém ostrově.

Pozoruhodné je zejména to, že obyvatelé Barmy byli a jsou také buddhisté, toto město však chtěli navždy smazat z povrchu zemského. To se jim podařilo jen částečně. Doporučuji projít si všechny pozůstatky bývalé metropole a vyhradit si na toto místo alespoň dva dny. Nebudeš litovat!

Bangkok a jak si ho užít, když máš málo času

Poslední zastávkou našeho thajského tripu je Bangkok. Ten je od města Ayutthaya vzdálen necelou hodinku autem.

Zde jsme si střihli další prohlídku města. Tentokrát jsme stihli nejznámější části, a to velmi chytrou zkratkou. Opět díky Andrejovi, který je tady jako doma. Za půl dne jsme totiž viděli alespoň některá z nejdůležitějších míst – královský palác, ležícího Buddhu a také okolí řeky Chao Praya s výhledem na legendární chrám Wat Arun.

Bangkok tě hned po příletu profackuje svou nesmírnou energií a rozmanitostí. Jakmile si zvykneš na hluk a teplo, vrhneš se na objevování všeho, co toto více než 8milionové město nabízí. Málo toho určitě není a vybere si každý. Čekají tě zlatem zdobené paláce, pikantní kuchyně a nezapomenutelná jízda tuk-tukem.

Bangkok je přímo posetý chrámy a svatyněmi a jeho absolutní ikonou je Grand Palace. Již od roku 1782 zde sídlí královská rodina, na kterou jsou Thajci mimořádně pyšní. Dalším místem je chrám Wat Pho, kde se začala psát historie thajských masáží. Největším lákadlem je ležící pozlacený Buddha o délce 45 metrů a výšce 15 metrů.

Rozhodně nevynech ani chrám Buddhy, jehož socha váží více než 5 tun. Když ho chtěli přemístit jeřábem, byl tak těžký, že se lano přetrhlo, socha spadla a rozbila se. Nakonec se zjistilo, že se rozbil jen její vnější obal a skutečná socha byla ukryta uvnitř. Socha tak sestává z 5,5 tuny čistého zlata.

Thajsko proslavily masáže, a proto bys je neměl vynechat. Už jen při procházce po rušné ulici města tě budou místní masérky lákat do svých salonů, kterých je zde opravdu nepočítaně. Nabídka je široká a kromě jednodušších salonů se zde nachází také špičkové masážní místa, ve kterých s radostí zapomeneš na celý svět. Uvolni se a odpočiň si. Kde jinde si dáš pravou thajskou masáž, když ne v Thajsku?

Bangkok se už jako malé městečko začal rozvíjet v okolí řeky Chao Phraya. Ta se postupně stala nedílnou součástí života místních obyvatel, a tak to zůstalo i dosud. Pronajmi si loďku a svez se dolů řekou vedle dalšího nádherného chrámu Wat Arun. Nebo si objednej stůl v nedalekém rooftop baru s restaurací a užij si fenomenální západ slunce v této pulzující metropoli.

Když se vydáš na Khao San Road, rozhodně nečekej klidnou procházku. Odevšad na tebe blikají billboardy na tetovací studia, ubytovny, výlety, bary, free wifi,… Do toho se přidávají neutichající vibrace hlasité hudby a stovky lidí, kteří ti zkříží cestu. Na druhé straně, rozmanitost tohoto místa je opravdu pozoruhodná. Jen tady se můžeš cítit, jako kdybys právě navštívil dalších 10 míst v různých koutech světa.

V Evropě se street food chápe zejména jako stylové a trendy jídlo, které je hlavně mimořádně fotogenické. Thajsko má exotický, lákavý a levný street food. V každém stánku můžeš ochutnat něco nového a každý z nich tě překvapí svou tajnou ingrediencí. Dej si kuře na všechny způsoby, jako dezert mango sticky rice, a pokud chceš něco extrémního, vyzkoušej smažené kobylky nebo škorpióny! Mix chutí je prostě božský.

Méně známé Thajsko doporučuji těm, kteří již v zemi byli

Nesmírně mě těší, že Thajsko je zpátky v plné síle. Do země můžeš letět bez testu, očkování či karantény. Země také díky tomu zažívá obrovský boom a během hlavní sezóny si letos připlatíš zejména za letenky. Můj tip z Vídně: určitě zkus přímý spoj letecké společnosti EVA AIR. Večer nasedneš na Schwechatu, ráno jsi v Bangkoku. Ten se nezměnil a je to nadále Město hříchu se vším, co k tomu patří.

Doporučuji ti pečlivě naplánovat program a nezůstat jen při lenošení na pláži. Možná to není pro všechny, ale pokud jsi už v Thajsku byl/a a hledáš něco nového, nepoznaného, zkus se podívat i do vnitrozemí. Jak jsem sám viděl na vlastní oči, autentické Thajsko tě vrátí o desítky let nazpět a tato úžasná země toho stále schovává víc, než si myslíš.

Akční letenky do Thajska

Všechny letenky do Thajska

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.

Speciální nabídky pro naše čtenáře

• Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku: