Connect with us

Asie

„Náhle byly Filipíny jasná volba.“ Markéta a Filip o cestě po souostroví (rozhovor)

„Náhle byly Filipíny jasná volba.“ Markéta a Filip o cestě po souostroví (rozhovor)

Markéta a Filip, dvojice, které se zápal do cestování upřít nedá a to i přes to, že se bojí létání. Pokud právě neobjevují nové destinace, pracují jako nepedagogičtí pracovníci ve škole. Zatím co k cestování přivedla Filipa Markéta, on jejich cestování zase obohatil o zkušenosti s natáčením. Právě díky tomuto spojení mohlo vzniknout kromě tohoto rozhovoru i parádní cestovatelské video zachycující jejich dovolenou, kterou stihli ještě před příchodem pandemie.

Reklama

Na začátek jednoduchá otázka. Proč právě Filipíny?

Proces výběru destinace rozhodně nebyl jednoduchý, jedinou podmínkou byly tropy. Tedy zprvu bylo možných destinací mnoho. Dále jsme omezili výběr na Asii a tak se do nejužšího výběru dostali právě Filipíny a Vietnam. Koukli jsme na nějaká videa, fotky a přečetli pár cestovatelských blogů a náhle byly Filipíny jasná volba! Nemohli jsme uvěřit, že je tam příroda tak nádherná a museli se jet přesvědčit na vlastní oči.

Akční letenky na Filipíny

Jak vypadala vaše cesta? Válení se na pláži nebo akční ražení?

Akční, poznávací, zážitková, zábavná a samozřejmě natáčecí. Původně bylo v plánu, že bude i relaxační, ale když je člověk tam, vidí okolo sebe tolik možností, co může dělat a nespočet krásných míst, které může navštívit je těžké si jen tak lehnout a relaxovat.

Udělali jsme jeden pokus a vyčlenili si den, který celý  strávíme odpočinkem a nic neděláním na pláži. Vydrželi jsme to necelé dvě hodiny. Zato jsme zvládli hromadu aktivit jako surfování, potápění, šnorchlování, canyoneering, několik výletů lodí, procházek a mnoho dalšího. Naše Top 10 aktivity můžete najít přímo na našich stránkách.

První krok dovolené je se vůbec dostat na místo. Jste cestovatelé, kteří loví nejlevnější letenky, někdy na úkor pohodlí, nebo si za lepší služby raději připlatíte?

Rozhodně vybíráme letenky podle ceny, raději utratíme víc peněz v místě pobytu, než za cestu. Na druhou stranu nejdeme po nejlevnějších letenkách za cenu toho, že bude let o několik hodin delší či s více přestupy. Tedy hledáme vždy optimální variantu cena-počet přestupů-délka letu.

Na tuhle konkrétní cestu jsme kupovali letenky celkem pozdě, asi měsíc předem, protože jsme si nebyli jistí, zda vůbec dostaneme na takhle dlouhou dobu dovolenou. Dostali, a z celkem jasně vymezeným termínem, který výběr letenek značně zúžil. Jako nejoptimálnější letenky vzhledem k našim kritériím vyšly, hlavně díky délce letu, letenky od společnosti Emirates. Byl to let z Prahy přes Dubaj do Cebu. Asi bychom sehnali levnější let do Manily, ale té jsme se chtěli záměrně vyhnout. Rušná a špinavá velká města (což jak jsme později zjistili je Cebu také) nebyly cílem naší dovolené.

S Emirates jsme letěli prvně, a moc jsme se na to v rámci možností těšili (oba se bojíme létat) protože tak, jak se Emirates prezentují má člověk pocit, že let s nimi bude zážitek, což opravdu byl. Paní na sedadle před námi nezvládla včas dohledat pytlík uložený v sedadle před ní, což vyřešila „elegantně“ a zvracela mezi sedačky, pod kterými jsme dle pokynu palubního personálu měli uložený batoh… Ale služby Emirates jsou fajn, kovové příbory, WiFi při letu a hromada filmů. Celkově bychom, ale řekli, že je Economy class srovnatelná s ostatními společnostmi, ovšem Business class a first class bude podle 3D virtálního průvodce naším letadlem jiná liga. Třeba se nám jednou poštěstí to vyzkoušet.

Místo dovolené v resortu, jste se rozhodli cestovat napříč několika ostrovy. V čem je pro vás hlavní výhoda takové dovolené?

Svoboda. Představa trávit dovolenou v sice pěkném, ale uzavřeném rezortu s mraky ostatních turistů je pro nás děsivá. Pro nás je kouzlo cestování také v tom, že dnes nevíme, co bude zítra. Na některých místech jsme zůstali déle, výlety domlouvali dle aktuální nálady a doporučení vždy až večer před cestou. Na doporučení jsme také surfovali na pláži, kterou bychom jinak nenašli, apod. Právě takhle, komunikací s místními člověk pozná danou destinaci takovou jaká opravu je, ne jakou ji nabízí resort turistům.

Které ostrovy jste navštívili a jak byste je charakterizovali podle toho, čím mohou nejvíce zaujmout

Z velkých ostrovů jsme navštívili Cebu, Palawan, Coron a Siargao. Byli jsme až překvapení jak moc se od sebe liší, měli jsme pocit, že dokonce i místní lidé vypadají na každém ostrově jinak. Co mají ale všechny společného je nádherný a bohatý podmořský život.

Na Cebu vedou jednoznačně vodopády. My jsme navštívili dvoje Kawasan a Inambakan Falls, ale ostrov Cebu jich nabízí mnohem více, stačí si jen vybrat. Díky vodopádovému bohatství se tam stala velmi populární aktivita waterfalls canyoneerign, která výlet na vodopády povýší na úplně jiný level.

Je to téměř celý den skvělého dobrodružství, kdy se člověk v doprovodu místního průvodce střídavě brodí či plave korytem řeky přes několik úrovní vodopádu, šplhá přes kameny nebo z nich naopak skáče, tak aby se dostal ke kýženým největším vodopádům. Úroveň obtížnosti si může každý zvolit sám, od adrenalinových skoků ze 14 m až po variantu bez skákání.

Dalším topem na Cebu je šnorchlování s želvami a hejny sardinek v okolí barevných korálů. Nespornou výhodou šnorchlování na Cebu je, že toto všechno lze vidět jen kousek od břehu, v našem případě stačilo hupsnout u hotelu do vody a ve vzdálenosti cca 10 m od břehu už jsme viděli želvy. Ideální kombinace jak se odrovnat na další dva dny je stihnout canyoneering a potápění v jeden den :). 

Oblíbenou atrakcí, kterou jsme ale nenavštívili, je také plavání se žraloky obrovskými. Věříme, že to musí být nezapomenutelný zážitek, ale když vidíme fotky žraloků obsypaných turisty je nám jich líto.

Palawan a Coron jsou základny pro návštěvu okolních ostrůvků, jeskyní a zátok. El Nido na Palawanu, jakožto neznámější turistická destinace Filipín nabízí 4 základní výlety na okolní krásy, velmi nápaditě nazvané Boat tour A, B, C nebo D. Kromě toho se na Palawanu nachází Podzemní řeka, která je jedním ze sedmi divů přírody, kterou jsme ale nenavštívili neb se už tak těší velké oblíbenosti turistů. Na Coronu se pak vyplatí vzít si soukromou loď a vyjet na nespočet krásných míst kolem. My jsme se jeli potápět do nedalekých jezer Barracuda a Kayangan Lake a cestou navštívili Twin Lagoon.

Siargao je nejen surfařů ráj! Tenhle ostrov nás prostě dostal. Podnebí tropičtější, daleko větší vlhkost než na ostatních ostrovech, sem tam slejvák, ale za to nádherná příroda, samá džungle. Tady platí, že cesta je cíl, nejlépe jak objevovat krásy ostrova je ze sedla motorky. Žádná velká města a hromady turistů, vesnice upravené a krásně vyzdobené. Úchvatná Maasin river, Magpupungko Rock pools nebo vyhlídka na palmovou farmu. Známá Cloud 9 je jeden z top světových surfařských destinací, ale najdou se tu i ideální místečka pro začátečníky, jako jsme my.

Kromě těchto ostrovů jsme v rámci takzvaných island hoppingů navštívili i mnoho malých ostrůvků kolem. Z Palawanu třeba Starfish island – jak název napovídá ostrov obklopený mořskými hvězdicemi, Snake Island – písečný pás ve tvaru hada (není obklopen mořskými hady :)), ze Siargaa Naked island – opravdu nahý ostrov, bez jediné palmy, Guaym island – maličkatý roztomilý ostrov jako z pohádky s pár palmami a hamaky uprostřed obklopený z jedné strany pláží a z druhé kameny nebo Caub island na kterém se skrývá známá Sugba Lagoon.

Cestovat po vlastních není moc efektivní. Jaké dopravní prostředky jste k využívali k přesunům?

Protože jsme si vybrali ostrovy hodně vzdálené od sebe, ve většině případů byla jediná možná přeprava letecky, což je varianta rychlá, pohodlná a v místních podmínkách levná (levnější než lodí). Jedinou nevýhodou, kterou asi cestovatelé často řeší, je povolený limit příručního zavazadla na domácích letech 7 kg a samozřejmě problém tekutin do 100 ml.

My jsme se rozhodli už dopředu, že tento problém řešit nechceme a na všech letech rovnou při nákupu letenek dokoupili jedno odbavené zavazadla do 20 kg. Bylo to levné a myslíme si, že se to velmi vyplatilo. Neřešili jsme, jak velký máme opalovací krém, v pohodě jsme si převáželi z ostrova na ostrov Becherovku na večerní desinfekci a na letišti jsme neměli oproti ostatním cestujícím jediný problém ani s příručním batohem narvaným technikou, který byl těžší než 7 kg a ani rozměrově nevyhovoval.

Pouze v jednom případě z Palawanu na Coron byla vzhledem k menší vzdálenosti možná přeprava jak letecká tak lodní. Vzhledem k tomu, že navzdory všem výhodám letecké přepravy, létaní neholdujeme zvolili jsme přepravu lodní. Na výběr byla o 2 hodiny pomalejší a trochu levnější varianta nebo tzv. Fast Ferry. Naštěstí jsme zvolili Fast Ferry, plout o dvě hodiny déle tak nevystačíme se zásobu Kinedrylu! Velkou výhodou této přepravy je neomezený počet a váha zavazadel a objem tekutin. Bezpečností kontrolu zavazadel provádí speciálně vycvičený pes, což je zajímavé zpestření oproti scanům na letišti.

K přepravě na ostrovech jsme používali autobus, místní takzvané vany, tricykly nebo taxík.  Na výlety pak motorku nebo bangku – typická místní loď. Autobus se nám celkem osvědčil, jeli jsme s ním na ostrově Cebu z Cebu City do městečka Moalboal, hodně levná varianta a přitom oproti vanu docela pohodlná.

Na ostrově Palawan jsme se potřebovali dostat z Puerto Princesa, kde jsme přistáli, do známého El Nida s přestávkou v Port Barton, kde autobusy nejezdí. Tam přišli na řadu místní vany, a to je tedy zážitek sám o sobě. Do jednoho auta typu transporter namačkají až 15 lidí s celou jejich bagáží a ještě k tomu vezmou poštu. Tahle doprava je velmi nepohodlná, obzvláště pokud člověk měří více než průměrný Filipínec. Samozřejmě je také dražší v porovnání s autobusem. Měla by být o něco rychlejší, o čemž máme jisté pochybnosti. Všichni místní řidiči, ať řídí cokoli, jezdí hodně rychle a bez velkého ohledu na přepisy, nebo možná mají jiné předpisy……? Na další cestu vanem už jsme byli přeci jen zkušenější a alespoň si zamluvili místo za řidičem, které bylo o poznání větší než ostatní.

Taxík jsme využili při dopravě z letiště a na letiště v Cebu. Sice mají všechny taxíky taxametr, ale neradi ho používají. Tedy je důležité mít představu, kolik by Vaše cesta měla stát, a domluvit cenu předem nebo trvat na zapnutí taxametru.

A konečně se dostáváme k tricyklu, místnímu nejoblíbenějšímu a nejvyužívanějšímu dopravnímu prostředku všech možných tvarů, rozměrů a barev. Je to motorka s navařenou kovovou konstrukcí na jednom dalším kole, do které se vejde 1 – 8 lidí navíc, podle toho jakou mají figuru… 🙂

Tricykly jsou doslova na každém kroku a dostanete se s nimi téměř všude. Co kus to originál, při výzdobě tricyklů se rozhodně meze nekladly. I jedoucí modře osvětlená diskotéka s obřím reprákem je možná (moc jsme si cestou nepokecali). Kormě toho mají ale další přidanou hodnotu. Jejich řidiči jsou zpravidla velmi akční organizátoři. Jsou schopni Vám nejen velmi dobře poradit, ale také zařídit cokoli od masáže po celodenní výlet.

My jsme takhle, jako řidiče místního Lamborghini/tricyklu, poznali našeho skvělého průvodce Quezona po Kawasan Falls. Ten nám později také zařídil odvoz soukromým autem na letiště, kdy z časových důvodů nepřipadal v úvahu autobus. Jiný řidič tricyklu nám pomohl zařídit soukromý výlet lodí na ostrově Coron.

Pokud se člověk pohybuje z místa na místo, je asi lepší cestovat s co nejmenším zavazadlem. Jsou věci, které byste si už na takovou dovolenou nevzali, protože byly zbytečné?

Tak tohle je bod, na kterém se neshodneme. Já tvrdím, že na takovou dovolenou stačí pořádné boty do vody (ve kterých se dá vydržet celý den) a pantofle, ale Filip a moje maminka tvrdí, že je důležité mít uzavřenou obuv. Jako poslušná holka jsem si přibalila tenisky, neobula je ani jednou a nakonec je vyhodila, abychom místo v batohu mohli využít na suvenýry a místní rum.

Dále jsme samozřejmě vezli spoustu komponentů ke GoPro, což je kolikrát velmi užitečné, jen je fajn si před cestou zkontrolovat jestli všechny dosavadní komponenty padnou na nově zakoupené GoPro…. Naopak je na zvážení zda 0,7l Becherovky stačí. Naštěstí místní rum je opravdu levný! 🙂

Měli jste celou dovolenou naplánovanou dopředu nebo jste některé věci řešili až na místě?

Měli jsme hrubý plán toho, které větší ostrovy navštívíme, které místa chceme vidět, a jaké aktivity chceme zažít. Jediné, co jsme měli koupené předem, byly přelety z ostrova na ostrov a první ubytování. Všechno ostatní včetně dalšího ubytování jsme řešili na místě.

Jak vypadalo vaše ubytování? Dávali jste přednost pohodlným hotelům nebo spíše nějakým autentičtějším alternativám?

Hlavním kritériem pro výběr ubytování byla koupelna, respektive koupelna obsahující záchod s prkýnkem a splachováním a sprchu, což může znít jako samozřejmost, ale na Filipínách to  rozhodně standard není. Často je na toaletě pouze záchodová mísa a sud s vodou pro manuální splachování, sprcha pak funguje podobě jako splachování toalety – sud s vodou a plastovou nádobou, připomínající zednickou fanku, na nabírání vody. Chceme vždy poznat navštívenou destinaci včetně dané kultury a jejích návyků, ale co se týče hygieny, upřednostňujeme evropské zvyky a trochu pohodlí. Dalším důležitým kritériem je pro nás umístění. Vždy pečlivě vybíráme, aby poloha ubytování byla strategická vůči místům, které hodláme navštívit.

Stává se, že destinace někdy nenaplní všechna očekávání. Je něco, co vás na tomto souostroví zklamalo nebo co se lišilo od vašich původních představ?

Města. Původně jsme měli v plánu kromě všech těch přírodních krás projít si alespoň Cebu city, po prvním kulturním šoku hned po příletu jsme si to velmi rychle rozmysleli. Špína, nepořádek, smrad, žádná pěkná náměstí, nebo zajímavá architektura. To byly naše první dojmy, které nás od další prohlídky města bezpečně odradily. Je možné, že se tam najdou pěkná místa, ale my jsme dali přednost úprku za přírodou.

Bohužel jsme se také setkali s několika místními obchodníky, kteří se nás snažili okrást, prodejem nesmyslně drahých „pravých“ perel či výletů. Taxikáři, kteří nás chtěli odvést za dvojnásobnou cenu než je obvyklé a odmítali zapnout taxametr. Pravděpodobně tomu napomáhá i jejich kultura smlouvání a věřím, že i situace ohledně koronaviru na tom sehrála velkou roli. Turisté, kterých tam již v tu dobu bylo podstatně méně, než je běžné, jsou hlavním zdrojem jejich obživy. Je, pochopitelné, že se snaží uživit rodinu, ale chování některých bohužel přesáhlo určitou mez. Je to velká škoda, kazí tak reputaci i těm poctivým a opravdu snaživým, kterých jsme samozřejmě také poznali mnoho.

Další věcí, která s tím tak trochu souvisí, je, že jsou člověku nabízeny služby jakéhokoli druhu, opravdu na každém kroku. Během toho, co člověk urazí 20m ulicí je mu nabídnut 12x odvoz tricyklem, 4x výlety na druhý den a 3x „pravé perly“. Ze začátku je to zajímavá zkušenost a člověk odmítá s poděkováním a úsměvem na tváři po chvíli to ale začne být opravdu vyčerpávající.

Všechno to jsou ale věci, se kterými musí člověk v těchto zeměpisných polohách tak trochu počítat. Tedy nebylo to vyloženě zklamání.

Jak jste například vnímali místní kohoutí zápasy, které jsou v Evropě zakázány z důvodu týrání zvířat?

Já hrozně, Filip o něco lépe zejména díky atmosféře, která tam panovala. Jak je vidět na videu místní tím opravdu žijí. Sází, překřikují se, fandí. Původní záměr zapojit se do hry formu sázek se velmi rychle stal nereálným, nebyli jsme schopni pochopit systém. A vzhledem k tomu, že to opravdu nebyla hezká podívaná, jsme se dlouho nezdrželi na rozdíl od místních, kteří tam tráví celou neděli. Stejně tak, jako plavání se žraloky obrovskými bychom kohoutí zápasy zařadili za hranu únosnosti s tím rozdílem, že žraloci jsou lákadlo na turisty a tohle místní kultura.

Jaký dojem na vás udělala filipínská kuchyně? Dá se nějak stručně charakterizovat?

Z naší zkušenosti se dá velmi jednoduše charakterizovat jako rýže s masem k snídani, obědu i večeři. Například tradiční filipínskou snídaní je rýže s trhaným hovězím pupkem a vejcem, či párkem nebo slaninou a vejcem.

V průběhu celého dne jsou pak na ulici v pomalu každém druhém příbytku vystrčené grily a hrnce například s pečenou zeleninou, masem v omáčce Adobo, smaženým lilkem, apod. a samozřejmě nechybí rýže. Na grilech se dělají ryby, kuřecí nebo vepřové maso napíchané na špejli, případně proložené zeleninou. Překvapilo nás, že kromě grilovaného masa se jí vše studené a rukama.

Místní pivo San Miguel Pilsen je docela dobré, ale pitelné tak první dva týdny

Kolik dní jste na Filipínách strávili a jak vypadal váš rozpočet?

Na Filipínách jsme strávili 23 dní bez cesty s průměrným rozpočtem 1 800 Kč na osobu a den. Tato částka zahrnuje veškeré náklady (ubytování, stravu, aktivity, místní doprava, suvenýry, apod.) kromě zpáteční letenky Praha-Cebu.

Pro případné cestovatele je podrobný denní rozpočet včetně harmonogramu volně dostupný na našem webu (zatím pouze v AJ, na CZ verzi se pracuje) www.denobullafilms.cz.

I když jde z vašeho videa vidět, že jste si dovolenou užili, jsou věci, které byste po zkušenosti nyní naplánovali jinak?

Díky tomu, že jsme neměli nic dopředu domluvené, bylo snadné plány měnit operativně. Jediné, co nás teď zpětně trošku mrzí je, že jsme nepodnikli třídenní výletní plavbu mezi Palawanem (z El Nida) a Caronem. Vzhledem k tomu, že je plavba několikadenní, jednosměrná a kapacitně omezená, je to jedna z mála aktivit, kterou je nutné trochu časově promyslet a zarezervovat dopředu. Což jsme neudělali….

Jsou Filipíny destinací pro každého? Najdou si tu své cestovatelé jako vy, rodiny s dětmi nebo ti, kteří vyhledávají dovolenou v resortu?

Ano, určitě si zde každý cestovatel najde své. Osobně si ale myslíme, že když se člověk vydá přes půl světa na Filipíny, které nabízejí přes 7 000 ostrovů s nespočtem krásných míst k vidění, stojí za to nějaká navštívit. S tím samozřejmě souvisí nutnost cestovat v rámci ostrova nebo z ostrova na ostrov, což může někomu připadat nepraktické nebo nepohodlné, ale z naší zkušenosti si myslíme, že to může zvládnout každý.

Potkali jsme, lépe řečeno potkávali jsme jednu rodinku z Francie, měli hodně podobný plán, dvě malé děti, typuji okolo 8 let, a dovču si náramně užívali. Jasně, v tomhle případě asi musí být rodiče trochu dobrodruzi a děti nesmí být moc zhýčkané, ale jde to! Také jsme viděli dvě dvojice důchodkyň, shodou okolností obě z Dánska putující z ostrova na ostrov. Velkou výhodou je, že všichni mluví anglicky a jsou přátelští a nápomocní, vždy rádi poradí.  

Kdo, přeci jen dá přednost raději dovolené v resortu, určitě nějaký pěkný najde.

Víte už teď, kam povedou vaše další kroky?

Asi zase nějaké tropy, tentokrát mimo Asii. Samozřejmě ale uvidíme, co nám osud přinese :). Další variantou je návštěva přátel, které jsme na našich cestách poznali.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    4.5/5 - (6 votes)
Klikněte pro komentář

Pokud Pavel zrovna necestuje, rád se věnuje svým dalším koníčkům, mezi které patří luštění křížovek, vnoučata a v neposlední řadě sledování AZ kvízu.

Nahoru