Kvůli přerušení letecké dopravy bude počasí méně předvídatelné, obává se WMO
Letová meteorologická organizace (WMO) se obává dopadu COVID-19 na předpověď počasí, jakož i na monitorování atmosféry a podnebí.
Globální pozorovací systém WMO slouží jako základ pro všechny meteorologické a klimatické služby poskytované 193 státy a územími WMO jejich občanům. K pozorování využívá pozemní, mořské i vesmírné nástroje. Takto získaná data jsou používána na přípravu analýzy počasí a jeho předpovědí.
„Národní meteorologické a hydrologické služby pokračují ve vykonávání svých základních funkcí 24 hodin 7 dní v týdnu, navzdory vážným výzvám, které představuje pandemie koronaviru,“ řekl generální tajemník WMO Petteri Taalas. Podle jeho slov vliv klimatických změn a rostoucích katastrof s počasím přetrvává. Koronavirus představuje další problém a může zvýšit různá rizika.
Velké části pozorovacích systémů, například satelitní komponenty, jsou buď částečně, nebo úplně automatizovány. Proto se očekává, že budou fungovat bez výrazné degradace několik týdnů, v některých případech dokonce déle. Dokud ale trvá pandemie více než několik týdnů, chybějící opravy, údržba a doplňování představují zvýšené obavy. Některé části těchto systémů jsou už teď ovlivněné. Jasný vliv má například značné snížení letecké dopravy. Měření okolní teploty, rychlosti a směru větru je velmi důležitým zdrojem informací pro předpovědi počasí a monitorování klimatu.
Komerční aerolinie přispívají k programu Meteorologické údaje o letadlech (AMDAR), který využívá palubní senzory, počítače a komunikační systémy na shromáždění, zpracování, formátování a přenos meteorologických pozorování do pozemních stanic prostřednictvím satelitních nebo radiových spojení.
V některých částech světa, zejména v Evropě, byl pokles počtu měření za posledních pár týdnů dramatický. Země přidružené k EUMETNET – spolupráce mezi 31 národními meteorologickými službami v Evropě – v současnosti diskutují o způsobech, jak zvýšit krátkodobé schopnosti ostatních částí svých pozorovacích sítí, aby částečně zmírnily ztrátu pozorování pomocí letadel.
Systém AMDAR tradičně produkoval více než 700 tisíc kvalitních pozorování teploty vzduchu, rychlosti a směru větru za celý den, spolu s požadovanými polohovými a časovými informacemi, vlhkostí a turbulencemi.
Zdroj informací: public.wmo.int
Důležité:
- Koronavirus a cestování – vše, co potřebuješ vědět
- Potřebujete pomoct? Vyplňte formulář nejdříve 72h před odletem
Mohlo by vás zajímat:
- Změna letenky, nebo vrácení peněz? Takto postupují jednotlivé aerolinie
- Kulturní program během karantény: Van Gogh, Banksy, Romeo a Julie online
Hana Kuchárová
Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.
Speciální nabídky pro naše čtenáře
- Ubytování přes Booking.com za kámošské ceny, klikni a vyhledej si konkrétní destinaci.
- Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
- Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku: