Connect with us

Koronavirus

Kvůli přerušení letecké dopravy bude počasí méně předvídatelné, obává se WMO

Kvůli přerušení letecké dopravy bude počasí méně předvídatelné, obává se WMO

Letová meteorologická organizace (WMO) se obává dopadu COVID-19 na předpověď počasí, jakož i na monitorování atmosféry a podnebí.

Reklama

Globální pozorovací systém WMO slouží jako základ pro všechny meteorologické a klimatické služby poskytované 193 státy a územími WMO jejich občanům. K pozorování využívá pozemní, mořské i vesmírné nástroje. Takto získaná data jsou používána na přípravu analýzy počasí a jeho předpovědí.

„Národní meteorologické a hydrologické služby pokračují ve vykonávání svých základních funkcí 24 hodin 7 dní v týdnu, navzdory vážným výzvám, které představuje pandemie koronaviru,“  řekl generální tajemník WMO Petteri Taalas. Podle jeho slov vliv klimatických změn a rostoucích katastrof s počasím přetrvává. Koronavirus představuje další problém a může zvýšit různá rizika.

Velké části pozorovacích systémů, například satelitní komponenty, jsou buď částečně, nebo úplně automatizovány. Proto se očekává, že budou fungovat bez výrazné degradace několik týdnů, v některých případech dokonce déle. Dokud ale trvá pandemie více než několik týdnů, chybějící opravy, údržba a doplňování představují zvýšené obavy. Některé části těchto systémů jsou už teď ovlivněné. Jasný vliv má například značné snížení letecké dopravy. Měření okolní teploty, rychlosti a směru větru je velmi důležitým zdrojem informací pro předpovědi počasí a monitorování klimatu.

Komerční aerolinie přispívají k programu Meteorologické údaje o letadlech (AMDAR), který využívá palubní senzory, počítače a komunikační systémy na shromáždění, zpracování, formátování a přenos meteorologických pozorování do pozemních stanic prostřednictvím satelitních nebo radiových spojení.

V některých částech světa, zejména v Evropě, byl pokles počtu měření za posledních pár týdnů dramatický. Země přidružené k EUMETNET – spolupráce mezi 31 národními meteorologickými službami v Evropě – v současnosti diskutují o způsobech, jak zvýšit krátkodobé schopnosti ostatních částí svých pozorovacích sítí, aby částečně zmírnily ztrátu pozorování pomocí letadel.

Systém AMDAR tradičně produkoval více než 700 tisíc kvalitních pozorování teploty vzduchu, rychlosti a směru větru za celý den, spolu s požadovanými polohovými a časovými informacemi, vlhkostí a turbulencemi.

Zdroj informací: public.wmo.int

Důležité:

Mohlo by vás zajímat:

Hana Kuchárová

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (1 vote)
Klikněte pro komentář
Nahoru