Connect with us

Koronavirus

Na palubě letadla se virus běžně vzduchem nepřenáší. HEPA filtr bourá mýty

Na palubě letadla se virus běžně vzduchem nepřenáší. HEPA filtr bourá mýty

Koronavirus na nějakou dobu téměř zastavil celou leteckou dopravu a uzemnil letadla po celém světě. S velkou pravděpodobností se už svět na cestování nebude dívat tak, jako předtím. Určitě to ale neznamená, že lidé přestanou cestovat. I poslední průzkumy naznačují, že každý třetí Evropan si v roce 2020 nechce pokazit své cestovatelské plány a bude cestovat i nadále.

Reklama

O tom, co všechno se změní můžeme zatím jen polemizovat. Mnohá první opatření aerolinií to ale již naznačují. Na bezpečnost a zdraví cestujících, ale i celé posádky, se bude nahlížet ještě precizněji. Roušky a odstupy od lidí už budou na nějaký čas asi běžné… ale co ta vzduchotechnika v letadlech? Vždyť každé letadlo cirkuluje vzduch a všichni tedy dýcháme to samé, ne? Co když bude na palubě někdo COVID-19 pozitivní, nakazíme se?

Dámy a pánové, jestli ho ještě neznáte, seznamte se se vzdušným HEPA filtrem. Aerolinie ho používají už nějaký ten pátek a je to skvělá zpráva pro všechny, kteří se bojí, že se dýcháním toho samého vzduchu v letadle můžou koronavirem nakazit. HEPA filtr dokáže totiž na 99,9% zabránit šíření jakéhokoliv onemocnění prostřednictvím palubní vzduchotechniky. Zbylých 0,01 % je v našich rukách – jak často si budeme mýt ruce, zda budeme nosit roušku a jak zodpovědně se budeme chovat vůči sobě, svým blízkým a spolucestujícím.

JetBlue měly na palubě koronavirus, nikdo se ale nenakazil

Dvanáctého března 2020 vyšla v USA zpráva o tom, že jeden z pasažérů letu z New Yorku na Floridu byl po otestování pozitivní na COVID-19. Bylo to ještě v době, kdy Amerika nebyla ve výjimečném stavu a nedělala závažná opatření.

ABC News tehdy informovaly, že 114 cestujících na palubě zmiňovaného letu JetBlue 253, který přistál na Floridě těsně před devátou večer, zůstalo v letadle téměř dvě hodiny po přistání. Důvodem byl fakt, že jeden z cestujících, Scott Rodman, zatajil pozitivní test na COVID-19 a i když cestoval s respirátorem a měl na sobě rukavice, ve skutečnosti ho prozradila manželka, která lidem ve stejné řadě řekla, že se necítí dobře. Scott se následně přiznal cestujícícím i posádce, že se těsně před odletem dozvěděl, že má COVID-19.

Cestující, kteří se nacházeli v bezprostřední blízkosti pozitivního pacienta byli následně posádkou obeznámeni o tom, že budou i po letu dále monitorováni. Ostatní cestující v letadle mohli po příletu na Floridu opustit letiště a cestovat dál.

Zdroj ilustrační fotografie: NextNewMedia / Shutterstock.com

Pokud vás znepokojila poslední věta, obavy jsou samozřejmě na místě. Tehdejší opatření nezabránila lidem dále cestovat, ale, jak se později ukázalo, nikdo z posádky ani z pasažérů COVID-19 neonemocněl.

Aerolinie JetBlue ihned po zmiňovaném letu zareagovaly a kompletně dezinfikovaly celé letadlo. Tím pádem byl stroj opět cestování schopný a mohl pokračovat v běžném provozu. Svědčí o tom i fakt, že mnozí další cestující cestovali následující dny tou samou linkou a chválili aerolinie za komfort a zároveň i za bezpeční, které jim cestou byly poskytnuty.

Společnost JetBlue později v médiích i na svém blogu upozorňovala na to, že jejich letadla jsou bezpečná díky důkladné dezinfekci a také proto, že používají speciální vzdušné filtry HEPA, které chrání cestující před vdechnutím mikročástic viru.

Filtry, které se používají i v nemocnicích

Riziko nákazy koronavirem je vyšší všude, kde je vysoká hustota osídlení, ale také v autobusech, metru, kině nebo v obchodech. Zkrátka kdekoliv, kde je osoba ve velmi úzkém kontaktu s ostatními. Riziko pro letadla je ale pravděpodobně nižší, než v mnohých uzavřených prostorách, protože moderní letadla mají systémy filtrace vzduchu v kabině vybavené filtry HEPA.

Celkový přívod vzduchu v letadle je v podstatě sterilní a bez částic. Cirkulace vzduchu v kabině je nepřetržitá. Vzduch vždy proudí dovnitř a ven z kabiny. Celkový průtok vzduchu do kabiny je přiváděn s objemovým průtokem odpovídajícím 20 – 30 výměnám vzduchu za hodinu.

„Všechna naše letadla jsou vybavena vzduchovými filtry HEPA, které se používají i v nemocnicích. Všechen cirkulovaný vzduch prochází přes tyto filtry před opětovným vstupem do kabiny nebo před smíšením s čerstvým vzduchem. Všechen vzduch v kabině se v průměru každé tři minuty úplně mění.“ píše se na blogu JetBlue. Ale jelikož jednou vidět je lepší než dvakrát slyšet, doporučujeme zhlédnout i krátké instruktážní video v angličtině:

Skutečnost je tedy taková, že díky vysoce účinným HEPA filtrům na většině komerčních linek je vzduch, který během letu dýcháte, pravděpodobně mnohem čistší a méně znečištěný, než ve většině kancelářských budov a je na stejné úrovni jako v nejpřísněji chráněných nemocničních prostorách.

Letadla obvykle cirkulují vzduch na palubě v kombinaci 50:50. Jde o poměr čerstvého a filtrovaného vzduchu pomocí HEPA filtru.

Pokud se vám stane, že po přistání kašlete a kýcháte víc, je to běžný jev. Viníkem může být suchý vzduch. Jak to? Typická kabina letadla je mimořádně suchá – pravděpodobně sušší, než vzduch na poušti, píše Tripsavvy.com. V nadmořské výšce většiny letadel je vlhkost extrémně nízká.

HEPA filtry používají i ostatní

American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines nebo Southwest také po propuknutí koronakrize zdůraznily, že svá letadla dezinfikují a hloubkově čistí. Všechny čtyři letecké společnosti také poukázaly na to, že mnohá z jejich letadel jsou vybavena vysoce účinnými filtry částic HEPA.

Jde tedy o kousek vybavení, o kterém jste možná nikdy předtím neslyšeli, ale aerolinie jej nějaký čas používaly i na svých dřívějších letech.

Co to vlastně znamená ten HEPA filtr?

Filtr HEPA je systémem s vysokou intenzitou vláken, kterým v podstatě prochází vzduch a zachytává se 99,7% kontaminantů, což je v zásadě jeden k nejúčinnějších filtrů vyrobených vůbec. Zachytává nejen prach, bakterie, ale i vlhkost, jakýkoliv druh znečištění, který by mohl potenciálně poškodit nebo vytvořit atmosféru v kabině. Materiál v nich je podobný vzduchovým filtrům v automobilech, ale několikanásobně lepší a účinnější, takže je prakticky téměř nemožné, aby jím pronikly bakterie nebo viry.

Které aerolinky používají HEPA filtry?

ThePointsGuy.com tvrdí, že neví o letecké společnosti, která v současnosti komerčně létá a nemá na palubě HEPA filtry. Například v USA jsou tyto filtry, jejich normy a dodržování kvality vzduchu v letadle zahrnuty i v leteckých zákonech. HEPA filtry jsou nejběžnější formou, jak aerolinky těchto norem dosahují, ale některá letadla používají i jiné, také schválené, metody.

Podle Center pro kontrolu a prevenci nemocí HEPA filtry zachytávají 99,9% částic (bakterie, houby a větší viry nebo virové shluky) s průměrem 0,1 – 0,3 mikrometru a vzduch v kabině všeobecně prochází přes filtry 20 – 30-krát za hodinu.

Vzduch není všechno, chraňte si také ruce

Letecké společnosti začaly zavádět filtry HEPA už dříve a ty, které ho neměly, ho nepochybně kvůli novým opatřením zavedou. Na druhé straně HEPA filtr je účinný jen v ochraně vzduchu. Pokud se budete dotýkat jakýchkoliv předmětů, klik a dalších částí, kterých se dotýkají i jiní lidé, HEPA filtr vám nepomůže. Proto si do své povinné letecké výbavy přibalte i dezinfekční gel a hygienické rukavice. Lidé často mylně tvrdí, že se nakazili vzduchem v letadle, ale to, že se dotýkali cizích předmětů a následně těma nečistýma rukama například jedli nebo se dotýkali tváře, očí nebo úst, už nezmiňují.

Dokdy jsou HEPA filtry funkční?

Je to velmi snadné a funguje to stejně, jako u filtrů v autech. Stačí vyhrnout panel, vybrat starý filtr a vložit nový. Každá letecká společnost má v letadle příručku s názvem Provozní specifika, která určuje personálu, jak často tyto filtry měnit. ThePointsGuy se ptal aerolinií i na to, jak často se tyto filtry mění a vícero z nich ho ujistilo, že tak činí ještě častěji, než je předepsáno. V současné situaci to dává smysl.

Filtry nakonec zůstávají funkční i bez toho, aby došlo k jejich výměně. To se píše v oficiálním vyhlášení IATA (Mezinárodní sdružení leteckých dopravců).

Tak co? Ještě stále si myslíte, že vzduch v letadlech je nebezpečný? ????

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální slevy pro naše čtenáře

  • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
  • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
3.4/5 - (5 votes)
1 Comment
Nahoru