Další rekord: Air Greenland letěly 8 hodin s turbovrtulovým letadlem
Obsah článku
Na nebi v těchto dnech mnoho letadel nevidíte. Komerční doprava se zaměřuje hlavně na repatriace občanů z ciziny a z jednoho kontinentu na druhý se převážejí také tuny zdravotnického materiálu.
Situace v souvislosti s pandemií COVID-19 ale už v leteckém průmyslu přinesla několik zajímavých rekordů. Viděli jsme nejdelší let Austrian Airlines z Vídně do Austrálie, Lufthansa poslala deset double-deckerů pro německé občany uvízlé na Novém Zélandu a například i obr mezi letadly, Antonov AN225 pokořil dva světové rekordy v množství přepravovaného materiálu.
Jako (zatím) poslední se mezi rekordmany připojily i grónské aerolinie Air Greenland. Posádka malého turbovrtulového letadla Dash 8-200 úspěšně zvládla první dálkový let bez mezipřistání z Kodaně do grónského městečka Nuuk. Čas letu: 7 hodin a 52 minut.
První přímý let z Grónska do Dánska
Ještě do neděle minulého týdne měly všechny tyto lety krátké mezipřistání v Reykjavíku na letišti do Keflavík. Potom ale vzlétl malý turbovrtulový Dash 8 společnosti Air Green a do cíle si to namířil bez mezipřistání. Letěl z Grónska bez zastávky na sopečný ostrov Island a přistál v Dánsku.
„Nikdy jsme neletěli osm hodin v tomto typu vrtuového letadla. Doposud nejdelší let v tomto letadle trval pět hodin a uskutečnil se v Kanadě,“ říká pilot a kapitán letadla Ove Grødem v prohlášení pro SimpleFlying.com.
Jak píše server One Mile At A Time, letadlu, které zvládlo rekord, je 23 let a šlo o speciální evakuační let z grónského města Nuuk do Kodaně. Hradila ho pojišťovna a posádka přepravovala pacienta na pevninu.
Historicky první let bez mezipřistání z Kodaně do Grónska se podařil s posádkou čtyř lidí na palubě. Stroj letěl více než 2 200 kilometrů bez doplnění paliva. Kapitán po letu uvedl, že by mohl pokračovat ještě další hodinu. Ve městě Nuuk přistál s rezervou dalších 400 kg paliva.
Bude Grónsko novým Islandem?
Grónsko je v současnosti přístupné letecky jen z Dánska nebo Islandu, ale do roku 2023 by se to mělo změnit. Letiště Kalaallit International získalo zakázku na obnovu dvou letištních drah v srpnu loňského roku. Nuuk a Ilulissat dostanou přistávací dráhy s délkou asi 7 200 stop, čímž se tyto nejoblíbenější grónské turistické destinace otevřou pravidelné dálkové dopravě.
Cestování do Grónska se má stát pilířem ekonomiky. Atuálně ho primárně tvoří jen rybolov a těžba. Přečtěte si i náš velký grónský cestopis.
Grónsko pozastavilo jakoukoliv leteckou dopravu 20. března 2020. Lety plánují obnovit 25. dubna, ale do 1. května nejsou v plánu žáené lety přes Atlantik.
Zdroj titulní fotografie: Markus Mainka / Shutterstock.com
Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.
Speciální nabídky pro naše čtenáře
- Ubytování přes Booking.com za kámošské ceny, klikni a vyhledej si konkrétní destinaci.
- Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
- Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku: