Connect with us

Cestopisy

Velká vintage párty v oblacích: takto se létalo v 50. a 60. letech

Velká vintage párty v oblacích: takto se létalo v 50. a 60. letech

Komerční létání sice existovalo už před druhou světovou válkou, až s jejím koncem se ale rozmohlo natolik, že si ho lidé začali užívat jako novou, vzrušující a hlavně exkluzivní formu dopravy. Začalo se létat do exotických destinací a z cestování se postupně stávala luxusní událost, kterou si cestující uměli užít ve velkém stylu. Pamětníci toto období dokonce označují jako zlatý věk civilního létání. Pojďte se s námi podívat na to, jak to tehdy na palubách letadel vypadalo.

Reklama

Jen jedna třída, za to luxusní

Zapomeňte na economy, premium economy nebo business třídu. V 50. letech existovala třída jen jedna. Sedadla se dala sklopit do vodorovné polohy, pasažéři si nohy mohli pohodlně natáhnout do kteréhokoliv směru a na některých letech na ně dokonce čekaly ustlané postele. Atmosféru umocňovaly i závěsy z drahých látek nebo zarámované obrazy na stěnách.

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: KLM

Cigarety a neomezený alkohol

Zabít čas v letadle je dnes snadnou záležitostí. K dispozici máme filmy, seriály, hudbu i knihy. V minulém století měli cestující ale jen knihy a noviny, naštěstí pro ně i cigarety a alkohol. Oblíbenou aktivitou pasažérů byla socializace na baru, kde neexistovalo, že by vám letuška odmítla nalít další sklenku. Přitom mohli vykouřit tolik cigaret, kolik jen zvládli a letadlo tak bylo plné kouře. Jeden z pilotů vzpomíná, že oblíbený vtip na lince Londýn – New York zněl takto: „Když už pilot nedohlédne na přístrojovou desku, znamená to, že za chvíli přistáváme.“

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: Delta Flight Museum

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: KLM

Vynikající jídlo

Létání v 50. a 60. letech nebylo zrovna levnou záležitostí. S tím, přirozeně, šel ruku v ruce i výběr jídla servírovaného na palubě. Cestující si mohli užít skvělý gurmánský zážitek. Hodovalo se i několik hodin a na menu se běžně objevovaly takové delikatesy jako humr nebo to nejvýběrovější hovězí maso. Zajímavostí je, že jídlo bylo často podávané formou bufetu. Samozřejmostí byly i kovové příbory a látkové ubrousky.

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: BA Speedbird [Heritage] Centre

Oháknutí pasažéři a okouzlující letušky

Heslo dnešních pasažérů zní: „Hlavně pohodlně.“ A tak dnes v letadlech, hlavně na dlouhých letech, vídáme cestující v teplácích, širokých mikinách a pantoflích. Něco takového bylo v minulém století nepřípustné. Do letadla cestující nastupovali v tom nejlepší oblečení, které měli. Muži byli v obleku včetně klobouku, ženy zase v šatech, lodičkách a ozdobené drahými šperky. Kapitolou samou o sobě byly letušky, které vypadaly jako filmové hvězdy. Pasažéry obsluhovaly v krásných, na míru šitých uniformách a bílých rukavičkách. Co víc, letuškou v té době nemohla být jen tak nějaká žena, protože výběrová řízení byla mimořádně přísná. Adeptky musely nejen dobře vypadat a splňovat hmotnostní kritéria, musely být navíc svobodné.

Zdroj fotografie: Delta Flight Museum

Zdroj fotografie: Delta Flight Museum

Zdroj fotografie: Iberia

Vlažný přístup k bezpečnosti

Bezpečnost je dnes v civilním letectví prioritou číslo jedna. V 50. letech se nad ní pozastavoval jen málokdo. Žádné dlouhé řady a vyzouvání se na bezpečnostních kontrolách. Pasažéři, kteří tehdy pravidelně létali, vzpomínají, že občanské průkazy při vstupu do letadla nikdy neukazovali, rodiny je chodily doprovázet až ke vstupním branám a kokpity v letadlech bývaly pravidelně otevřeny dokořán. Jeden cestující si na palubu dokonce přinesl luk a šípy a letuška mu je ochotně uskladnila do odkládacího prostoru. I proto byly únosy letadel v těchto dobách relativně časté. Ani letadla nebyla zrovna bezpečná. Zranění během turbulencí nebo přistání, která nekončili dobře, byla běžná.

Zdroj fotografie: Rare historical photos blog

Celé dny ve vzduchu

Dnes se například ze Sydney do Londýna, což je dobrý kus cesty, dostanete s leteckou společností Qantas s jedním mezipřistáním za zhruba 22 hodin. V 50. letech taková cesta trvala čtyři dny a letadlo mělo až šest mezipřistání, konkrétně na této lince v Darwinu, Singapuru, Kalkatě, Karáčí, Káhiře a v Tripolisu. Jak jsme navíc už vzpomínali, nejednalo se o levnou záležitost a trávit téměř celé dny ve vzduchu si mohli dovolit jen ti opravdu nejmajetnější.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    4.7/5 - (13 votes)
Klikněte pro komentář

Pokud Pavel zrovna necestuje, rád se věnuje svým dalším koníčkům, mezi které patří luštění křížovek, vnoučata a v neposlední řadě sledování AZ kvízu.

Nahoru