ČSA jsou sice v insolvenci, ale SmartWings nejsou na lopatkách. Mohou dostat miliardovou pomoc
České aerolinie se momentálně v důsledku korona-krize nacházejí v insolvenci a skupina SmartWings, matka ČSA, v rámci restrukturalizace hromadně propustí všechny zaměstnance ČSA. Aerolinie SmartWings ale odepsány nejsou, píší Kurzy.cz. Mohou dostat miliardy od státu, i stovky milionů od Boeingu.
Skupina SmartWings podle médií počítá s tím, že její zotavování potrvá šest let. Tak dlouho má trvat záchranný plán, který nyní dohaduje se svými „zachránci“, tedy s bankami a se státní pojišťovnou EGAP, která má garantovat záchranný úvěr ve výši dvou miliard korun.
K dvěma miliardám žádá skupina SmartWings stát o 1,1 miliardy korun nevratné státní podpory. SmartWings požaduje kompenzaci za to, že její letadla loni během jarního nouzového stavu nesměla vůbec létat. Uzemněna byla totiž celá její flotila, nejen zpočátku problémová letadla 737 MAX.
Boeing odškodňoval i jiné aerolinky
SmartWings nyní jedná také s americkým výrobcem letadel Boieng ve věci odškodnění za nucené odstavení problémových „Maxů“, které byly uzemněny od března 2019 až vlastně dosud. Tuzemská aerolinka preferuje mimosoudní dohodu. Loni už od Boeingu dostala v přepočtu zhruba 220 milionů korun jako vrácenou zálohu za jeden neodebraný „MAX“. Zásadní otázkou je, na kolik si skupina SmartWings může na základě případného mimosoudního vyrovnání s Boeingem vlastně přijít.
Boeing se v uplynulé době dohodl hned s několika aerolinkami na vyrovnání za předloňského uzemnění. K největším provozovatelům „Maxu“ patřily v době uzemnění amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines, v jejichž barvách létalo 34, resp. 24 strojů. S těmi se Boeing dohodl na blíže nespecifikovaném vyrovnání na přelomu let 2019 a 2020.
Výrobce letadel ale uzavírá dohody i s menšími provozovateli. Například loni v červnu se s ním na vyrovnání dohodla největší evropská cestovní kancelář, německá Tui, provozující patnáct „Maxů“.
Na přelomu let 2019 a 2020 se také na vyrovnání s Boeingem dohodly turecké aerolinie Turkish Airlines, které v době uzemnění provozovaly tucet problémových strojů. Hodnota kompenzace tehdy činila 225 milionů dolarů. To odpovídá zhruba částce pěti miliard korun. Turkish Airlines v době uzemnění provozovaly dvanáct problémových strojů. SmartWings ve stejnou dobu měli sedm “Maxů”.
Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.
Speciální nabídky pro naše čtenáře
- Ubytování přes Booking.com za kámošské ceny, klikni a vyhledej si konkrétní destinaci.
- Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
- Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku: