Connect with us

Cestopisy

S Thai Airways z Vídně do Bangkoku: velká recenze ekonomické třídy

O tom, že se letecká společnost Thai Airways může od tohoto roku oficiálně pyšnit titulem aerolinek s nejlepší ekonomickou třídou na světě, jste od nás už slyšeli. Říká se, že je ale lepší jednou vidět, než stokrát slyšet…nebo tak nějak. Vydali jsme se proto s Thai Airways do Bangkoku s jejich přímou linkou z blízké Vídně, abychom vám tento zážitek, pokud možno co nejvěrohodněji, zprostředkovali. Chcete vědět, jak lety do Bangkoku i zpět do Vídně probíhaly, a jaké to je, vozit si zadek v tom oficiálně nejlepším, co ve světě ekonomických tříd letecké dopravy momentálně můžete zažít? Stačí trochu zascrollovat dolů a nic vám neujde. 😉

Reklama

Příprava z pohodlí domova

O tom, že nejdůležitější část služeb probíhá ve vzduchu, není pochyb, všechno nicméně začíná už 24 hodin před samotným odletem. Tušíte správně, je čas na check-in. Kromě toho, že jste si mohli navolit jídlo, které vám během letu naservírují přímo až pod nos, v mém případě vegetariánská strava (přesně tak, vegetariána i vegana poznáte tak, že vám o tom, jako já, řeknou), poznáte už při check-inu první výhodu létání s Thai Airways. Tím je možnost zvolit si sedadlo, dle vlastního uvážení, což je služba, kterou se nemohou pochlubit úplně všechny aerolinky. Protože místem u okénka nepohrdne snad nikdo, volba byla jasná. Jest dokonáno. Čas sbalit si saky paky a na druhý den vyrazit na vídeňské letiště Schwechat.

Na vídeňském letišti klid

Samotné vídeňské letiště doporučuje být na místě s dostatečným předstihem, což v jejich případě znamená 3 hodiny před odletem. Společně s odevzdáním odbaveného zavazadla u přepážky Thai Airways, kterou najdete v terminálu č. 3, mi cesta k odbavovací bráně trvala přibližně 30 minut, prostě jako po másle. V případě přímého letu do Bangkoku s Thai Airways mluvíme o bráně s označením D3. Aby vše probíhalo hladce, zaměstnanci Thai Airways už před samotným boardingem obcházejí cestující s dotazem, jestli mají splněný check-in, jak říkají v anglosaských zemích: „better safe than sorry“.

Vítejte na palubě

Na to, abyste poznali thajskou vřelost a slušnost nemusíte čekat až do Bangkoku. Hned při nástupu do letadla uslyšíte milé „Sawasdee Ka“ doplněné zdvořilým ukloněním, které vám naznačí, že tady o vás bude postaráno s úctou. Zatím, co u většiny letů do Bangkoku vás čeká Boeing 787-8 Dreamliner, stejně jako v mém případě můžete narazit i na větší Boeing 777, o něco starší letoun z řad tohoto světoznámého výrobce letounů, v podání Thai Airways nicméně vybaveného a uklizeného tak, že si připadáte, jako by ho právě spustili z výrobní linky.

Prosím, posaďte se

Ihned po příchodu k vašemu sedadlu dostanete pořádnou deku! Teda konkrétně hřejivou deku a pohodlný polštář. Ti z vás, kteří cestují pravidelně, ví, že tyhle dvě drobnosti zkrátka přijdou vhod. Pokud vás umí při dlouhém sezení navíc pěkně potrápit záda, polštář za bedra oceníte. Let z Vídně byl obsazen přibližně z poloviny (jeden z důvodů je i to, že jsem letěl v září, tedy v období, kdy vrcholí období dešťů), což rozhodně nebylo na škodu. Ještě před samotným startem vám letušky nebo stevardi sami nabídnout přesednout si do volné uličky, aby byl váš komfort z letu co největší. V případě tohoto letu bylo tedy běžné, že mnoho cestujících, včetně mě, měli celou uličku (3 sedadla) jen pro sebe.

Restaurace v oblacích

Je to tady. Krátké instruktážní video vás obeznámí se základními bezpečnostními prvky a pravidly a můžeme letět. Jakmile se letadlo dostane do požadované výšky a kabinou se rozezní signál, značící, že je čas rozepnout si bezpečnostní pásy, začíná ta pravá show. Během několika minut vám na stolku před vámi přistane rychlý snack doplněný o první nápojovou nabídku, která sestává jak z alkoholických, tak nealkoholických nápojů.

Personál na nic nečeká a během několika následujících chvil vám rovnou servíruje i hlavní jídlo. Pokud si před letem zvolíte speciální dietu, jídlo vám naservírují jako prvnímu. Pokud ne, na palubě vám personál standardně o několik minut později nabídne možnost vybrat si ze dvou jídel. Volit tak můžete například z pikantního kuřete s rýží, nebo naopak z hlavního chodu, kterému vévodí vepřové maso. Každému podle chuti.

Od jídla na palubě letadla člověk pravděpodobně neočekává mnoho, to na palubě Thai Airways ovšem velmi mile překvapilo. Italské těstoviny se sýrem, sálat s olivami, rajčaty i cuketou, dezert v podobě těch nejsladších variací melounů a ananasu a v neposlední řadě houska s margarínem, sýr brie, krekry a láhev neperlivé vody. Nerezový příbor byste tu sice hledali marně, na laciný plast z bufetu u vlakového nádraží nicméně zapomeňte. Plastový příbor včetně malé lžičky na dezert vás ve štychu rozhodně nenechají. Jakmile jste s jídlem hotovi, vhod přijde hygienický ubrousek i párátko, které najdete v obalu společně s příborem. Hlad je pryč, je čas na zábavu!

Thai Airways uvádí…

O tom, že letecké společnosti nabízejí zábavní systémy přímo našlapané těmi nejnovějšími filmy, hudbou a dalšími prvky se dočtete prakticky kdekoliv, u Thai Airways si to ale berou k srdci. Z nabídky nejnovějších filmů velice mile překvapili takové trháky, jako například Han Solo, Deadpool 2 nebo zajímavý snímek A Quiet Place. Novinek tu najdete požehnaně a 10 hodinový let do Bangkoku vám i díky tomu uteče jako voda. Stejné platí i pro nabídku hudebních novinek, mezi kterými najdete například nejnovější příspěvek od Arctic Monkeys, Tranquility Base Hotel & Casino. Samostatná sekce je poté věnována dětem, které si mohou vybrat z široké nabídky her i kreslených seriálů.

Součástí základního vybavení vašeho sedadla jsou i sluchátka, která využijete právě ve spojení se zábavním systémem. Do systému je zapojíte pomocí dvojitého jacku přes ruční opěrku po vaší pravici. Kvalita zvuku ze základních sluchátek pochopitelně nikoho neoslní, svůj účel ovšem spolehlivě splní. Pokud snad nedáte dopustit na vlastní sluchátka, která máte vždy po krku, můžete je zapojit do systému také, i když mají jen jeden jack.

U zábavy to ale nekončí. Vhod přijdou i užitečné informace o hlavních thajských památkách, místech apod., včetně těch v Bangkoku. Dopracovat se můžete i k užitečným informacím ohledně dopravy v Bangkoku, například toho, jaké možnosti dopravy z letiště do města máte, včetně orientačních cen.

Personál vždy po ruce

Personál rozhodně nespí ani během nočního letu. I když se po hlavním jídle světla v kabině zhasnou, personál pravidelně prochází uličkami s nealkoholickými nápoji. Vždy se tak můžete občerstvit buďto čistou vodou, džusem nebo kolou, pokud byste snad měli chuť na něco ostřejšího z alkoholických nápojů, nebo něco z dvojice pivo, víno, stačí se zmínit personálu. Při tom všem platí, že personál pravidelně likviduje jakýkoliv odpad, který u vašich sedadel najde, takže se vám nestane, že skončíte v záplavě obalů nebo kapesníků.

Jak se sedí v ekonomické třídě Boeingu 777?

Pojďme ale k samotným sedadlům. I když nepatřím mezi největší obry, kteří využívají služeb letecké dopravy, 190 cm není zrovna nejméně. Musím říct, že na poměry ekonomické třídy jsem měl prostoru před koleny dostatek, dokonce jsem se mohl relativně pohodlně natáhnout. Boeing 777-300 disponuje sedadly s kvalitním polstrováním, takže ani během 10 hodinového letu zadní část mého těla nijak netrpěla a sezení bylo opravdu pohodlné.

Klapku přes oči, špunty do uší

I když Boeing 777 patří mezi hlučnější letouny, se zábavním systémem a sluchátky jej prakticky přestanete vnímat. Ti z vás, kteří mají ovšem se spánkem v takovém prostředí potíže, mohou využít klapky přes oči nebo špuntů do uší zdarma. Stačí se zeptat obsluhy, která na všechny prosby cestujících kolem vždy kvapně reagovala. Na ovladači zmáčkněte tlačítko na přivolání personálu a během 10 vteřin jsou u vás, doslova.

Konec nepříjemným zápachům

Zmínku o toaletách bych za normálních okolností z reportáže vynechal, ta u Thai Airways zahrnuje ovšem jeden malý detail, který oceníte nejen v parných letních dnech. Tou drobností je toaletní voda s příjemnou vůní, kterou standardně najdete na všech letech s touto leteckou společností. To jestli přimějete vašeho zavánějícího spolusedícího, aby ji použil, už vám ale nezaručí nikdo.

Dobré ráno, je tu snídaně

Po osmi hodinách letu člověku vyhládne a přesně to je čas na druhé menu z nabídky Thai Airways. I když se  jedná o snídani, porci dostanete prakticky jako na vydatném obědě. I když nezvolíte vegetariánskou stravu jako já, pravděpodobně vás budou čekat míchaná nebo jinak upravená vejce. V tomto případě se jednalo o míchaná vejce s rajčaty, houbami a bramborem. Musím říct, že i když houby nejsou úplně oblíbenou součástí mého jídelníčku, na těchto jsem si pochutnal. Součástí druhého menu je i croissant s margarínem a džemem, ovocný desert, vanilkový jogurt a v neposlední řadě pomerančový džus. Ať už se jedná o první nebo druhý chod, během vašeho hodování bude personál obcházet sedadla s houskami, potažmo croissanty, které si můžete k jídlu ještě přidat.

Jednu věc na palubním jídle i nápojích je potřeba vyzdvihnout. Ať už se jednalo o těstoviny, sýr, pečivo, ovoce, zeleninu, zkrátka cokoliv vám přistálo na stolku včetně alkoholických nápojů, vždy bylo cítit vysokou kvalitu surovin. Zapomeňte na nedozrálá rajčata ze supermarketu za rohem. Můžete si být jistí, že za cenu letenky dostanete opravdu kvalitní gastronomický zážitek, jaký v ekonomické třídě jen lze zažít.

Hladké přistání

Všechno hezké jednou končí a jinak to nebylo ani s letem do Bangkoku. Po hladkém přistání, po kterém díky bohu nepřišlo ani jedno zatleskání (létat z Vídně se opravdu vyplatí), se s vámi posádka rozloučí stejně mile, jak se s vámi na začátku přivítala a vy můžete vyrazit na další navazující let nebo se vydat napospas energickému Bangkoku, jako já.

Čas zvednout kotvy

Dostat se pro zpáteční let na letiště Suvarnahumi je hračka, buďto můžete přijet nadzemní dráhou, případně si vezměte taxi (vždy pouze ty s taxametrem!). Pokud si check-in, jako já, uděláte online, stačí vám ve 4. podlaží vyrazit směrem k odbavovacím pásům Thai Airways a máte vystaráno. I přes to, že linka zpět do Vídně bývá zpravidla více obsazená, i delší fronty mizely velmi rychle. Boarding proběhl stejně rychle jako ve Vídni a zpáteční let tak mohl vesele začít.

Pohotovost personálu v praxi

Jak jsem již zmínil, linka do Vídně bývá obsazena zpravidla plně a jinak tomu nebylo ani u tohoto letu. I s letadlem plným až po strop si ale posádka poradila zkušeně a během krátké chvíle drtivá většina cestujících seděla na svých místech. Několik desítek vteřin před samotným startem nastala komplikace v podobě cestujícího, kterému se udělalo nevolno. Vidět vedle sebe cestujícího, který od nervozity zvrací, opravdu není nic příjemného, musím ale pochválit palubní personál za to, s jakou rychlostí a elegancí celou situaci zvládl. Během jediné minuty dokázal místo uklidit, postarat se o cestujícího a místo nepříjemného zápachu se tak kabinou linula mnohem příjemnější vůně čisticího prostředku (a pokud to nebyl čistící prostředek, tak velmi voňavé zvratky).

O úroveň výš s Boeingem 787-8 Dreamliner

Rozdíl oproti staršímu Boeingu 777 je u nového Boeingu 787-8 Dreamliner patrný prakticky ihned. Pokud sedíte u okénka, ihned zaregistrujete, že je větší a místo klasických plastových clon, si můžete sami nastavit propustnost světla pomocí dotyku vašeho prstu na plochu pod okénkem. Tím hlavní rozdílem jsou ale modernější sedadla včetně zábavního systému. Sedadla v Dreamlineru celkově zhubla, myšleno v dobrém slova smyslu. Díky tomu máte hned o něco větší prostor na nohy a celkový prostor kolem vás tak působí vzdušnějším dojmem.

Rozdíl v modernějším vybavení Dreamlineru poznáte hlavně na monitoru před vámi. I když ovládání a odezva u Boeingu 777 byly v pořádku, ihned pocítíte, že uživatelské rozhraní reaguje pružněji, přesněji a i kvalita obrazu je lepší. Samotný software a obsah multimediálního zařízení je na chlup stejný, rozdíly ale najdete na samotném rozmístění prvků.

Vstup na sluchátka byste v opěrce na ruce hledali marně, ten zde najdete hned pod dotykovým monitorem vlevo. Změnou prošlo i samotné ovládání, které změnilo barvu z šedé na černou, funkci ovšem plní stále stejnou. Pokud nepatříte mezi fanoušky dotykových displejů, můžete jej využít pro navigaci rozhraním systému, využijete ho zejména při psaní, ať už jde o chat s dalšími cestujícími, na který se můžete připojit, volání v rámci letounu nebo v neposlední řadě na hraní her.

Co ještě týče samotného sedadla, příjemnou vychytávkou je i samostatný držák na nápoj, díky kterému nebudete muset rozkládat celý stolek.

Boeing 787-8 Dreamliner je v porovnání s Boeingem 777 méně hlučný. I díky tomu se vám bude spát příjemněji, rozdíl poznáte i v případě, že si budete chtít popovídat s kýmkoliv v okolí. Specialitou Boeingu 787 je i to, že v kabině proudí vyšší obsah kyslíku. Díky tomu se snižuje riziko bolesti hlavy i celkové únavy z letu. Rozhodně jeden z důvodů, proč se vyplatí vybírat si lety právě v moderním Dreamlineru, který potkáte v drtivě většině letů do i z Bangkoku s Thai Airways.

Zůstaňte ve spojení

Pokud vás svrbí prsty hned, jakmile nemáte několik minut po ruce svůj chytrý telefon s připojením k internetu, Thai Airways vám s vaší závislostí pomůže. Právě při letech s Boeingem 787 Dreamlinerem se můžete připojit na palubní Wi-Fi síť, díky které zůstanete v kontaktu s okolním světem. Za připojení si sice zaplatíte, od USD 9.99 až po USD 39.99 (cca 100 – 760 Kč) v závislosti na objemu dat, pokud ale nutně potřebujete být připojení, nejedná se o horentní sumy. Platí se přímo na palubě, kartou, přes slot v ovladači před vámi. Debetní karty připravit, pozor…!

Čas se dobře najíst

Slyšeli jste to přísloví, že pečení holubi přímo do huby nelétají? Tak tady ho očividně neznají. Při zpátečním letu mě čekaly těstoviny se špenátovou náplní s grilovanou zeleninou, asijská variace zeleninového salátu s limetkou, dezert v podobě citrónového koláče, který upřímně patřil k těm nejlepším, které jsem kdy ochutnal, a samozřejmě pečivo s margarínem a láhev vody.

Celkový servis na palubě Dreamlineru probíhá ve stejném ražení jako u Boeingu 777. I tady vás čeká pravidelná nabídka nápojů a druhé jídlo přibližně dvě hodiny před přistáním. V Thai Airways se řídí tím, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Tím hlavním byla vaječná omeleta s bramborem a špenátem, následovala houska s margarínem a džemem, multivitamínový nápoj a ovocný dezert s výběrem různých melounů a dragon fruitem. Není co vytknout. Skvělá chuť.

Skvělým plusem při letech s Thai Airways je i to, že vás čeká příjemné ověžení v podobě malého napařovaného ručníku. Po několika hodinách v letadle zkrátka uvítáte možnost utřít si obličej i ruce něčím jiným, než obyčejným kapesníkem.

Závěrečné shrnutí

Celkový dojem z ekonomické třídy Thai Airways je velice pozitivní. Spojení skvělého servisu, chutného jídla a moderního Boeingu 787-8 Dreamliner společně s jeho moderním zábavním systémem vytvářejí kombinaci, díky které bude cesta do Bangkoku, potažmo zbytku Thajska, zážitkem, namísto nutného zla v podobě dlouhého únavného letu. Létání v ekonomické třídě nikdy nebude o maximálním pohodlí, na to si musíte připlatit za business třídu. Thai Airways ale z ekonomické třídy těží maximum a stejně tak samotní cestující. Velkou výhodou je i samotný fakt, že z blízké Vídně letíte bez jediného přestupu a na místo se tak dostanete už za 10 hodin (11 hodin při cestě zpět). Pokud tedy nechcete ztrácet čas kratšími nebo delšími přestupy na půl cesty, let z Vídně je skvělou volbou, a to nejen pro Moraváky. U Thai Airways zkrátka platí, že za zakoupenou letenku dostanete maximální servis, jaký v ekonomické třídě jen lze v současnosti mít. Přímou linku z Vídně můžete koneckonců vyzkoušet sami.

 

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (4 votes)
2 Comments

Pokud Pavel zrovna necestuje, rád se věnuje svým dalším koníčkům, mezi které patří luštění křížovek, vnoučata a v neposlední řadě sledování AZ kvízu.

Nahoru