Connect with us
letadlo

Tipy

Jak létají hlavy států. 9 zajímavých prezidentských letadel

Jak létají hlavy států. 9 zajímavých prezidentských letadel

Už jste se určitě setkali s fotkami prezidentských apartmánů v nějakých reklamních hotelových katalozích nebo časopisech. Možná i živě? Ale přemýšleli jste někdy i o tom, jak hlavy států cestují? Vybrali jsme pro vás několik zajímavých a mocných strojů. Každý z nich se může pochlubit hvězdnou kariérou ve funkci prezidentské letadlo.

Reklama

Trumpova hvězda. Nebo hvězdy?

Portál Paramount Business Jets vyhlásil za nejlepší prezidentské letadlo Boeing VC25, který je známý pod názvem Air Force One a slouží americkému prezidentovi Donaldovi J. Trumpovi. Nemluví se o tom velmi často, ale americký prezident má dva skoro identické boeingy, rozdíl je patrný v podstatě pouze na jejich ocasech – jeden je označen číslem 28000 a druhý 29000.

Boeing VC25 je asi nejslavnějším proudovým dopravním letadlem na světě, označují ho jako jeden ze symbolů americké vojenské síly. Dokáže letět rychlostí 1000 km/h, má 2 patra a umožňuje tankování za letu. Je upravenou verzí letadla Boeing 747-200.

Americký pohotovostní letoun

Americká hlava státu nelétá Boeingem VC25 za každých okolností. Sice méně známé, ale další špičkové letadlo v prezidentském hangáru se jmenuje Doomsday Plane, a je připraveno na nebezpečné situace. Typově je to letadlo Boeing E-4B, které vzniklo modifikací Boeingu 747. Má 3 paluby, ale co je asi mnohem podstatnější – mělo by zvládnout následky jaderného útoku.

Útulný Airbus Angely Merkelové

Německým prezidentským letadlem byl dlouhá léta Airbus A340-313X VIPK. Toto letadlo mělo i vlastní jméno – Konrad Adenauer, po prvním kancléři Spolkové republiky (západní Německo).

Dříve bylo majetkem společnosti Lufthansa, po jeho nástupu na novou pozici (a přeměnou z Airbusu A340-300 na Airbus A340-313X VIP) dostal palivové nádrže umožňující přeletět vzdálenost 13 500 km bez zastavení.

A340 však byla nahrazena novým strojem, a to A350-900 XWB. Je jedním z nejnovějších modelů Airbus a Německo bylo první zemí, která zakoupila verzi VIP pro vládní účely.

Čínské prezidentské letadlo a americká špionáž

Místo prezidentského letadla přepravuje Čína svoji hlavu státu na palubě letadel Boeing 747-400, která si půjčuje od letecké společnosti Air China. Když náhodou cestujete na lince operované aerolinkami Air China na palubě Boeing 747-400, klidně se vám může stát, že si sednete na místo, kde předtím seděl generální tajemník Komunistické strany Číny.

Důvod, proč je to takto, se nese v mírně paranoidním duchu. Když se Čína odhodlala na vyčlenění vlastního letadla pro svého vůdce, předělávku letadla svěřili do rukou externím dodavatelům. A to do USA. Po dokončení modifikací a návratu letadel do Číny je místní vláda samozřejmě zkontrolovala. Našla prý téměř 30 odposlouchávacích zařízení a tím pádem nebyla letadla nikdy použita jako prezidentské. CIA se k této záležitosti odmítali vyjádřit.

Sovětské stroje Severní Koreje

Korejská lidově demokratická republika používá často vlaky a letadla poskytované Čínou. Oficiálními VIP letadly Severní Koreje jsou však stroje Iljušin IL-62M pocházející z doby sovětské éry.

Mexická rozmařilost v luxusním hávu

Dreamliner Boeing 787-8 mexického prezidenta je celkem slavný, a to nejen kvůli svým kvalitám. Letadlo hlavě státu sloužilo od roku 2016 a pro většinu obyvatel Mexika se stalo symbolem výstřednosti až požitkářství vlády. Když se v roce 2018 stal prezidentem López Obrador, rozhodl se tento letoun zbavit své role.

Jinak, tento Dreamliner byl se svým krémovým interiérem, salonkem, luxusní ložnicí nebo třeba umělým krbem opravdu luxusní. Zvládl vzdálenost 16 000 km bez tankování (z Los Angeles do Tokia by dokázal letět bez zastavení).

Ruská mohutnost s činkami

Rusko má Iljušin IL-96-300. Tento masivní železný pták dokáže roztáhnout křídla do 65 metrů a váží 270 tun. Je vybaven speciálním systémem obrany, radary, které mají znemožnit sledování letadla. Letadlo je s největší pravděpodobností vyzbrojeno i různými jinými technickými zázraky, tyto informace jsou však státním tajemstvím. Co se interiéru týká, vnitřní design je dílem Ivana Glazunova a na palubě byste našli například i posilovnu.

Slovenský speciál se vzpomínkou

Znáte slovenský vládní speciál? Asi tušíte, že právě letadlo s modrým portrétem Milana Rastislava Štefánika je jeho součástí. Celkově ho tvoří dvě letadla Airbus 319 – 115 ACE, dva kusy Fokker 100, jeden policejní vrtulník Bell 429 a dva vrtulníky Mil-171.

Nejasná budoucnost české letky

To nejlepší na konec? Naši vládní letku tvoří aktuálně dva Airbusy A-319, jeden Bombardier Challenger 601 a dvě ruská letadla Jak-40. Provoz dvou menších strojů sovětské výroby by však měl být do října 2020 ukončen. Letoun typu Challenger CL-601 by měl sloužit do srpna 2021. Jaká letadla teda zbývají?

Další možností jsou ještě armádní letouny CASA C-295. Ty ovšem slouží vedle přepravy politiků mimo jiné i k výcviku vojáků či přepravě materiálu. Asi časem uvidíme, zda se letka dočká obnovy nebo budou politici využívat běžné linky.

Zdroje: Business Insider, Paramount Business Jets, Mexico News Daily, The New York Times

Tento článek si můžete přečíst a uložit na později v NOVÉ APLIKACI PELIPECKY. Díky aplikaci budete mít čerstvé a žhavé informace z první ruky (funguje i v offline režimu).

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (1 vote)
Klikněte pro komentář
Nahoru