Connect with us

Novinky

Flying V: Už brzo možná poletíte na křídlech letadla – doslova!

Flying V: Už brzo možná poletíte na křídlech letadla – doslova!

Představte si, že byste na dovolenou do oblíbené destinace letěli letadlem ve tvaru písmene „V“. Nemělo by žádný trup, jen křídla a vy byste v nich seděli, spolu s celým nákladem i s palivovými nádržemi.

Reklama

Na prototypu takového letadla už pracují holandská letecká společnost KLM a Fakulta leteckého a kosmického inženýrství na Technické univerzitě v holandském městě Delf. A víte, co je na konceptu letadla Flying V to nejdůležitější?

Autor: TU Delft

Lepší než Airbus

Vysvětlíme si to na příkladu – Airbus A350 je aktuálně nejmodernějším letadlem, které v oblacích létá. V porovnání se svým předchůdcem, Airbusem A340, se jeho konstruktérům podařilo zvýšit úsporu paliva a emise z letecké dopravy klesly přibližně o sto tunových kilometrů. Palivová efektivita Airbusů se tak zvýšila o 25 %.

Šetřilo se i při jeho výrobě, tedy ve smyslu, že se využívala technika příznivá z životnímu prostředí, jako obvykle, recykloval se materiál, minimalizovalo se používání vody a elektrické energie výrobou vlastní, zkrátil se proces montáže a zefektivnilo se testování. Jak to souvisí s Flying V?

Charakteristika Flying V

Flying V bude prý ještě efektivnější a ještě šetrnější k přírodě. Rozeberme si ho na drobné. Flying V by mělo být dlouhé 55 metrů s výškou 17 metrů a rozpětím křídel stejným jako Airbus A350, tedy 65 metrů- Ačkoliv bude o něco kratší, než A350, jeho vylepšený aerodynamický tvar „V“ a snížená hmotnost způsobila, že v konečném důsledku spotřebuje, i díky turbovrtulovým motorům, o 20 % méně paliva než Airbus A350.

Nižší by měla být jeho hmotnost a hlučnost. Výhodou bude, že létající V-éčka budou moct pro svou podobnost s Airbusem A350 využívat existující letištní infrastrukturu, vejde se i do stejných hangárů. Kapacita pasažérů je identická, V tedy přepraví 314 cestujících.


 Autor: TU Delft

Vymyslel ho mladý muž

Za strojem Fling V stojí mladý muž Justus Benad, letecký inženýr žijící v Berlíně. Ve své školní práci se zaobíral zlepšením efektivností osobních letadel pro Airbus Hamburg. Jejím výsledkem je model Flying V, který ještě jako model ovládaný rádiem vzlétl poprvé v roce 2014.

Prototyp, na kterém dnes pracují v Holandsku, představili v říjnu při příležitosti 100. výročí letecké společnosti KLM na amsterdamském letišti Schiphol. Zatím stále probíhají testy a kontroly. Pro kompletní zavedení do provozu se předpokládá termín mezi lety 2040-2050.

Podívejte se, jak Justus Benad vysvětloval studentům princip Flying V, ještě v roce 2015.

Přeloženo z Pelipecky.sk, autor původního článku Diana Burgerová, překlad a úpravy Dominika Zmítková.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru