Connect with us

Cestopisy

Evropská města se i díky koronaviru víc otevřou cyklistům a chodcům

Evropská města se i díky koronaviru víc otevřou cyklistům a chodcům

Evropská města jako Paříž, Berlín a Milán se i díky koronaviru snaží, aby byla otevřenější pro cyklisty i chodce. Karanténa a vylidněné ulice jim umožňují připravovat vícero změn, které jim pomůžou stát se ekologičtějšími a efektivnějšími metropolemi.

Reklama

Francouzi chtějí postupně vyhnat auta z města

Francie vstoupí 11. května do druhé fáze opatření a Paříž zpřístupní cyklotrasu, na kterou se roky čekalo. Plan Vélo je součástí existujícího schématu, které představila primátorka Anne Hildalgo ještě před koronakrizí. Cílem zpřístupnění nové městské cyklotrasy je, aby se do roku 2024 stalo francouzské hlavní město mnohem dostupnější cyklistům. Vedení města si od tohoto způsobu dopravy slibuje snížení emisí i zjednodušení cestování v rámci přeplněného města. Práce na zlepšení a rozšíření jízdních pruhů už probíhají.

Paříž chce také vyzvat všechny šoféry aut, aby přesedli z automobilů na bicykly a využije na to finanční stimuly EU. Bude také poskytovat bezplatnou opravu bicyklů pro pařížské občany do hodnoty 50 eur. Zaměstnanci ve Francii, kteří finančně podpoří své zaměstnance k příchodu do práce na bicyklu, můžou získat zpět příspěvek ve výši až 400 €.

Francouze k tomuto kroku vede zejména fakt, že až 60% cest v zemi se uskutečňuje na trase kratší než 5 kilometrů, což je pro bicykly absolutně přijatelné a pro auta naopak zbytečný luxus. Myslí si to francouzská ministryně životního prostřední Elisabeth Borne.

Paříž také vykáže auta z Rue de Rivoli, jedné z nejslavnějších a nejfotogeničtějších cest ve městě. Vyhradí ji plně cyklistům, veřejné dopravě a pohotovostním vozidlům.

Berlín také hledá způsoby

Berlín podniká podobné kroky na popularizaci cyklistické přepravy. Momentálně už připravuje nové cyklistické pruhy, které jsou navrženy tak, aby lidem pohomly udržet sociální distanc, zatímco ve městě jezdí na kole.

I berlínské úřady již zvětšují prostor pro cyklisty na silnicích a zmenšují ten pro auta. Činí tak zatím dočasným značením a barevnými páskami.

I Miláno chce více jízdních kol

V Milánu úředníci realizují plán Strade Aperte, tedy otevřené cesty. Chtějí přeuspořádat 35 km cest v metropoli a upřednostnit na nich zejména cyklisty a chodce.

Šetříme naši planetu, je to vidět

Podle Centra pro výzkum energie a čistého ovzduší vedly poslední týdny k výraznému zlepšení kvality ovzduší ve městech po celém světě. Jen v Evropě tak údajně díky nižšímu znečištění klesne počet úsmrtí na respirační nemoci a onemocnění způsobené dýchácím znečištěného vzduchu o více než 11 tisíc.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru