Connect with us

Cestopisy

Cestuješ na vlastní pěst? Tady je 7 důvodů, proč a kdy jet s cestovkou

Moje utkvělá představa o cestování s cestovní kanceláří byla jasná. V mých myšlenkových bublinách byl jen valící se dav turistů s průvodcem, který drží v popředí vztyčený deštník nebo praporek, aby se mu jeho ovečky nevytratily ze stáda a nepomíchaly s protější skupinou. Přesně naplánovaný itinerář dne a jednotné menu na večeři. Nebo člověk ležící několik dní v resortu, polomáčený jako čajový sáček v moři.

Reklama

Ani jedno nikdy nebylo pro mě, i když samozřejmě chápu lidi, kteří právě toto vyhledávají. Možná jednoho dne i na psa přijde mráz, respektive spíše 40 stupňů na pláži. Zatím ale ráda cestuji sama, nejlépe „na vlastní pěst.“ Vše si vyřídím, objednám, vyjednám cenu, sbalím kufry, svobodně letím.

Až do chvíle, kdy až tak svobodně neodletím. Myslela jsem si, že si vše dokážu nastudovat a naplánovat sama, za nižší ceny pochopitelně. Zkušenosti mi ale ukázaly, že při práci v zcela vytíženém životě mi může ujít „maličkost“, jako je například platnost mého pasu. Při mé nedávné cestě na Srí Lanku jsem neměla čas plánovat a tak jsem jen koupila výhodné letenky na poslední chvíli a prostudovala nejnutnější recenze. Úsměv mi zamrzl hned při check-inu na letišti, kde mi paní oznámila, že na můj pas dnes určitě nikam neletím.

Chybělo pár dní do povinné 6 měsíční platnosti pasu po návratu, o které jsem věděla, ale totálně na to zapomněla. Ano, byla to moje chyba, ale nebyla jsem jediná, prý se jim to stává minimálně jednou za týden – lidé mají koupenou letenku a nikam neodcestují. Mně se to díky dobré vůli letištního personálu a ideální konstelaci hvězd podařilo, ale neberte si z toho příklad. Byla jsem prý první šťastný případ po letech. Pán mi hned řekl, že kdybych jela s cestovní kanceláří, najdu si to v pokynech. Na mé letence, ale nic takového nebylo. Množství lidí nemá čas ani chuť starat se o organizaci pobytu či dovolené a vyhledávání všech potřebných informací. Chtějí si jen užít relax a odpočinek podle svých představ, mají pevně stanovený termín dovolené v zaměstnání a tehdy je využití služeb cestovní kanceláře velkou výhodou.

První důvod: drahocenné informace

Pokud jedete na nové místo, můžete přečíst tunu recenzí a doporučení, ale přesto to na místě může být jinak, a v konečném důsledku můžete ztratit čas i peníze. Jako já, když jsem si na základě recenzí plánovala na Bali pronajmout auto. Ano, bylo mi jasné, že to bude šílenství, bláznovství, ale ono to bylo vlastně nemožné. Neměli jsme potřebné papíry a dalším vyřizováním jsme ztratili půl dne. Nakonec jsme jeli s řidičem a během sledování šílené dopravy jsem několikrát denně děkovala za to, že se to vlastně nedalo vyřídit. Obrátit se na cestovní kancelář předem by znamenalo, že mi to zajistí, neztratím půl dne, a bylo by to levnější, protože bych auto s řidičem neobjednávala minutu před odjezdem.

Ale pokud máte dostatečné množství času číst, zjišťovat a sledovat kompletní dění na půdě vízových povinností a potřebných cestovních dokladů, cestovních doporučení a recenzí, našla jsem i další důvody. Rezervovat služby přes cestovní kancelář vůbec nemusí znamenat nějaké organizované šílenství ve stylu „účastníků zájezdu“. Může jít pouze o využití výhodných možností, které cestovní kanceláře mají, protože nakupují ve velkých objemech a mají garantované ceny a kapacity. Stále tak mohu cestovat individuálně, pouze něco ušetřím. Cestovní kanceláře mají k dispozici i různé neveřejné ceny letenek, hotelů nebo jiných služeb, ke kterým se běžný člověk nikdy nedostane, protože jsou podmíněny použitím balíčků od cestovních kanceláří. Může se jednat i o letenky na běžných pravidelných linkách, které ale na stránce letecké společnosti mohou stát i o několik stovek až tisíc korun více.

Druhý důvod: šetříte peníze

Že s cestovkou neušetříte? Je potřeba vědět, v jakých případech se na cestovní kancelář obrátit. Ušetřit peníze jsme chtěli i na cestě kolem Islandu. V dostatečném předstihu (avšak za „lepší ceny“) jsme si objednali nejmenší auto v půjčovně. Po příjezdu se do něj 4 ženy se svými zavazadly nevešly a na místě jsme doplatily jednou tolik za o milimetr větší auto a vesele se vydaly na cestu.

Třetí důvod: nejlevnější není vždy nejlepší

Chci tím jen říct, že nejlevnější věci nejsou vždy nejlepší – a to platí u všeho – i výběru správné destinace a hotelu. Proto za další výhodu považuji, že agenti umí doporučit i správnou „VALUE FOR MONEY“ a třídí výhodné nabídky od těch, které jen výhodně vypadají. Agenti a online systémy cestovních kanceláří dnes umožňují různé srovnání výhodnosti pobytů a dovolených, či samotného ubytování nebo charterových letenek. Není tedy problém vybrat si možnost, která mi nejvíc vyhovuje.

Čtvrtý důvod: šetříte kopu času

Říkáte si, že jste to věděli a vám se to nestane. OK. Velkou konkurenční výhodou Pelikána je, že poskytuje 24hodinový telefonický servis a v případě, že na cestě narazíte na neočekávané problémy, můžete ji kdykoliv kontaktovat. Cestovní kancelář má v destinacích rozhodně lepší kontakty a silnější vyjednávací pozici. Opět situace, která se mi stala, když jsem cestu plánovala sama a jen těsně před odjezdem jsem se rozhodla spojit s místní agenturou, která nám zajistila vše potřebné – díky několika e-mailům jsem měla v kapse na himálajský trek hotely v Kathmandu, odvoz z letiště, nosiče, a místního průvodce, který vybíral ubytování po cestě (důvod číslo 4: objednáváte více služeb přes jedno kontaktní místo! – ŠETŘÍTE ČAS).

Ano, dá se to bez problémů zvládnout a naplánovat bez agentury. Ale najednou, ve výšce přes 5 000 m. n. m., začal mít jeden člen výpravy problémy a potřeboval odvoz vrtulníkem (díky dobrému pojištění to nebyl žádný problém), a nikdo z nás neměl telefonní signál. Vše za nás obvolala agentura a asi do půl hodinu zajistila vše potřebné, nic pro ně nebyl problém. Měli kontakty a hlavně – měli satelitní telefon.

Pátý důvod: lepší kontakty přímo na místě

Život je aktivnější než kdykoliv předtím, trh je přesycen nabídkami – dobrými i špatnými – a dny vaší dovolené jsou stále vzácnější a nemůžete riskovat, že se něco pokazí. Čtení recenzí, hledání výhodného ubytování, lov nízkých cen letenek, plánování itineráře, vyřizování víz, pasů a jiných dokladů může být opravdu zábavné, ale některé činnosti můžete v klidu delegovat na zkušené agenty. Konečné rozhodnutí a výběr je i tak na vás. Nemusíte slevit ze svých nároků a zvyklostí plánovat si věci sami. Jen přesuňte věci, které je schopna udělat agentura levněji a efektivněji, na agenta, který už strávil nějaký ten den porovnáváním výhodných nabídek, které se zdají být nekonečné a nepřehledné.

Tito pracovníci mají za sebou kopec školení, osobních zkušeností z poznávacích cest a přímé recenze od klientů. To znamená, že umí zkombinovat služby a nabídky podle představ klienta. Kromě toho mají přístup ke speciálním slevám a nabídkám cestovních kanceláří a leteckých společností, což znamená, že s nimi můžete často hodně ušetřit! Mají tisíce zdrojů, speciálních telefonních linek, cestovních, turistických a ubytovacích služeb (možná i takové, o kterých jste ještě neslyšeli) a vědí, jak najít to, co potřebujete. Znají vše od vízových a pasových požadavků až po jméno majitele útulného hotelu v sicilských horách.

Šestý důvod: pojištění insolventnosti a „back-up“

Dalším velmi důležitým benefitem cestování s cestovní kanceláří je, že musí mít uzavřené pojištění insolventnosti, které mě chrání před jejím případným krachem. Při individuální rezervaci takovou ochranu nemám. Pokud se něco během cesty či pobytu pokazí, tak můžu přijít o peníze, nemusím se někam dostat, nebo mi mohou vzniknout dodatečné náklady. Ale cestovní kancelář mi služby v rámci balíčku poskytne, byť na vlastní náklady, např. při zrušení letu, overbookingu v hotelu, nebo vyřeší další překážky, které se mohou vyskytnout.

Sedmý důvod: nabídka na míru je k nezaplacení

A LAST BUT NO LEAST výhodou je, že DĚLAJÍ NABÍDKY NA MÍRU, ať už toužíte vyrazit na letní dovolenou, poznávací pobyt, city break, nebo aktivní turistiku. Ušetří vám to čas, nervy i peníze. Konečný výběr je přesto na vás, ale za zkoušku to rozhodně stojí, ne?

Ano, nadále cestuji svobodně, flexibilně a sama. Jen mám lépe ověřené informace od správných lidí za lepší ceny a s případným servisem, kdyby bylo třeba :).

Konkrétní příklady od specialisty: jak se dá s CK ušetřit

V ceně i transfer

Chci jet na Mallorcu. Na stránkách booking.com jsem si vybrala hotel v pěkném letovisku Alcudia s celkovou cenou 15 000 korun pro 2 osoby s polopenzí na týden. Ale pozor! Ten stejný hotel má CK o 1 500,- Kč dražší – aha, jenže německá CK FTI Touristik má v této ceně již i zpáteční letenky Eurowings z Vídně (aktuálně přímo v letecké společnosti za cenu přes 5 000 korun pro 2 osoby se zavazadly) a také transfer letiště-hotel-letiště (individuálně přes 2 000 korun), takže v CK mě vyjde stejná možnost pro 2 osoby výrazně levněji, než kdybych si ji skládala individuálně – nebudu přitom součástí žádné organizované skupiny, ale cestuji na Mallorcu individuálně.

Je jasné, že častokrát to může vyjít i přesně naopak, a proto není lepšího doporučení než nezatracovat, přemýšlet a porovnávat, možnosti cestovní kanceláře mají své nepopíratelné výhody, i když chci cestovat individuálně.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru