Connect with us
Letadlo společnosti Ryanair

Koronavirus

Ryanair už u soudu napadl státní pomoc švédským aeroliniím

Ryanair už u soudu napadl státní pomoc švédským aeroliniím

Irský dopravce Ryanair už začal konat právní kroky k pozastavení finanční pomoci leteckým dopravcům ve Švédsku. V pátek minulý týden požádal soudce Evropské unie, aby zrušili souhlas Komise se švédskou zárukou na půjčku ve výši 455 milionů pro letecké společnosti.

Reklama

Mohl by potenciálně zpomalit úsilí evropských vlád při poskytování pomoci dopravcům, kteří bojují o přežití po uzemnění letadel z důvodu šíření nového koronaviru.

Co šéf Ryanairu slíbil, to splnil

Nízkonákladový přepravce tak postupuje podle plánu. Minulý týden jeho generální manažer Michael O’Leary totiž pohrozil, že si posvítí na pomoc v jednotlivých zemích. Považuje ji totiž za nevhodnou. Podle jeho slov zvýhodňuje státní dopravce před ostatními aeroliniemi.

Prvního května společnost Ryanair podala žalobu na soudní svůr EU, ve které tvrdí, že Švédsko porušilo právní předpisy EU o státní pomoci. Jak Problém Ryanair popisuje – švédská vláda se zaručuje za finanční prostředky jen těm leteckým společnostem, které vlastní švédskou licenci na komerční obchodování. Tento krok znamená potenciální pomoc jen pro švédské dopravce, s ostatními aeroliniemi se základnou mimo Švédsko se tak s penězi nepočítá.

Letecká společnost krom toho kritizuje samotnou Evropskou komisi, že nesplnila své povinnosti dohledu nad státními dotacemi a také, aby program náležitě přezkoumala.

Nejvíc dostanou skandinávské SAS

Evropská komise ještě v dubnu schválila švédské schéma pomoci ve výši 455 milionů eur na podporu leteckých společností. Nejvíc peněz ze státní pomoci dostanou skandinávské aerolinie SAS, jde o sumu přibližně 137 milionů eur.

Švédská vláda vlastní téměř 15% podíl v aeroliniích SAS, dánská práva o něco míň (14,24 %).

Co bude dál?

Sami jsme zvědaví, jak se tato situace vyvine. Ryanair se totiž už o podobné námitky snažil v minulosti a v mnohých případech nebyl úspěšný.

Například v srpnu loňského roku Evropská unie i po námitkách Ryanairu rozhodla, že irský lowcost musí vrátit 8,5 milionu eur zpět Francii poté, co Komise zjistila, že marketingová dohoda s letištěm v Montpellier nebyla zákonná.

V roce 2017 zase Evropská komise zablokovala nabídku společnosti Ryanair na převzetí domácí letecké společnosti Aer Lingus. Od té doby má generální řeitel Ryanair O’Leary ohledně EU těžké srdce a tvrdí, že regulační orgán EU je zaujatý.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru