Connect with us
Lufthansa letadlo

Koronavirus

Lufthansa upravuje svůj Airbus A350-900 pro výzkum klimatu

Lufthansa upravuje svůj Airbus A350-900 pro výzkum klimatu

Lufthansa se chystá proměnit jeden ze svých Airbusů A350-900 na letadlo, které bude zkoumat klima. Letadlo má sbírat data, která Lufthansa předá výzkumným ústavům. Po mnoho let hrál letecký průmysl důležitou roli v atmosférickém výzkumu a předpovídání počasí. Mnohá letadla zaznamenávají pro tyto účely rychlost větru, teplotu a tlak. Během uzemnění velkého počtu letadel kvůli globální pandemii byly předpovědi počasí méně přesné, píše Simple Flying. Letecká společnost Lufthansa chce nyní jedno ze svých letadel přizpůsobit na měření několika parametrů jak tomu je obvykle.

Reklama

Jak chce Lufthansa letadlo upravit?

Do letadla D-AIXJ nainstalovaly systém nazvaný CARIBIC (Civil Aircraft for the Regular Investigation of the atmosphere Based on an Instrument Container). Není to ale poprvé, kdy aerolinky tento systém nainstalovaly do svého letadla. V minulosti ho už použily na stroji A340-600. Instalace do stroje D-AIXJ byla v plánu už čtyři roky. Aktuálně se naskytla ideální příležitost přeměnu letadla dokončit, protože mnohá z nich jsou i tak uzemněna.

Zatím letecká společnost nainstalovala systém sání trupu letadla. Před kalibrací následně otestovala vložení systému CARIBIC. Jenomže váží 1,6 tuny a zda jej letadlo unese nebude jasně před dokončením třístupňového programu úprav.

Vedoucí zodpovědného podnikání v Lufthansa Group Annette Mann řekla: „Proměna našeho A350-900 ‘D-AIXJ’ na letadlo pro výzkum klimatu je něčím opravdu speciálním. […] můžeme pokračovat v podpoře klimatického a atmosférického výzkumu v důležitých úkolech na dlouhých trasách […] důležité klimatické parametry jsou měřeny přesně v takové výšce, kde se ve velké míře vytváří skleníkový efekt.“

Jaká data bude speciálně upravené letadlo sbírat?

Modifikace umožní letadlu sbírat 100 různých parametrů od stopových plynů přes aerosol až po oblačnost. Tato data budou mnohem přesnější ve srovnání s tím, když jsou sbírána ze země nebo satelitních stanic. Podle společnosti Lufthansa se údaje shromážděné letadlem D-AIXJ použijí k hodnocení výkonnosti současných atmosférických a klimatických modelů. To zase umožní vědeckým agenturám zdokonalit své modely v budoucnosti.

Něco o zvoleném letadle D-AIXJ

Letadlo, které společnost pro modifikaci systémem CARIBIC vybrala, je staré tři roky. Upravovali ho od 11. března 2021 na Maltě a do Mnichova se vrátilo 30. března 2021. Od té doby se opět používá ke komerčním účelům. Modifikace na Maltě je jen jednou ze tří etap úpravy. Letadlo pojmenovali Edfurt a připravené na sběr dat by mělo být koncem roku 2021.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru