Connect with us
Letištní hala v Mnichově

Novinky

Letiště v Mnichově bude aerolinkám nabízet možnost natankovat udržitelné palivo

Letiště v Mnichově bude aerolinkám nabízet možnost natankovat udržitelné palivo

Letiště v Mnichově začne leteckým společnostem nabízet tzv. SAF (Sustainable Aviation Fuels), udržitelné palivo. Tato paliva budou zařazena k již existujícím palivům a pomohou snížit dlouhodobý uhlíkový dopad letadel.

Reklama

Navzdory krizi, kterou aktuálně letecký průmysl zažívá v souvislosti s koronavirem, je udržitelnost stále klíčovým faktorem. Proto letecká doprava hledá i nyní způsoby, jak proaktivně snížit emise a zlepšit udržitelnost. Paliva SAF jsou důležitou součástí tohoto posunu.

Uhlíková neutralita do roku 2050

Letiště Mnichov se o necelý měsíc začne angažovat v podobě nabízení udržitelného paliva. Palivo bude k dispozici přímo na letišti, za dodržení určitých podmínek. SAF palivo následně bude moci být implementováno do infrastruktury standardního paliva. Cílem mnichovského letiště je v konečném důsledku dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality spolu s dalšími významnými hráči v leteckém průmyslu.

„Schválením využití SAF v našich čerpacích stanicích umožňujeme aerolinkám snížit uhlíkové emise na letech z Mnichova [… ] Očekáváme, že podíl těchto udržitelných paliv na celkové spotřebě energie v letecké dopravě se bude v následujících letech neustále zvyšovat,“ řekl CEO letiště Mnichov Jost Lammers.

Proč je SAF palivo ekologičtější?

SAF palivo spalováno v motoru letadla vypouští stejné množství oxidu uhličitého. Jak to, že je přece ekologičtější? Hlavním rozdílem je způsob výroby paliva. Když se spalují fosilní paliva, uhlík předtím uzavřený v zemi se přidává do uhlíkového cyklu na naší planetě, píše Simple Flying. Největší rozdíl při SAF palivech je v tom, že jsou vyrobena z rostlin, takže nevylučujeme do atmosféry nový CO2. Během růstu rostliny navíc oxid uhličitý absorbují. Proto prakticky při spalování neuvolňují do atmosféry žádný zcela nový uhlík.

Neúspěch spočívá v začarovaném kruhu

Největší překážka je ve většině případů cena udržitelného paliva. Vyrábějí ho v malých množstvích, a proto jsou náklady velké. Tím zároveň vzniká jakýsi kolotoč s vysokou cenou – nízkým poptávkou – vysokou cenou… Více a více klíčových aerolinií se ale postupně zavazuje k používání SAF paliva, což by mohlo v konečném důsledku snížit i náklady.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    Prosím, ohodnoťte náš článek.
Klikněte pro komentář
Nahoru