Connect with us

Cestopisy

Co dělat, když se vaše zavazadlo ztratí nebo poškodí

Jste posledním člověkem čekajícím po příletu při pásu se zavazadly a stále nic. Dokonce už hlásí, že na dané místo budou vykládat zavazadla druhého letu. Jenže vy stále svůj kufr nevidíte. Takhle vypadá noční můra všech cestovatelů. Namísto lamentování byste však měli začít ihned konat. Přečtěte si náš článek o tom, co dělat, když se vaše zavazadlo ztratí nebo poškodí.

Reklama

Na nic nečekejte

 

Ztracené zavazadlo vám může pořádně zkomplikovat život a to hlavně v případě odletu, kdy se v okamžiku ocitnete v cizí krajině bez jakýchkoliv věcí. Budete si muset na rychlo sehnat nějaké čisté oblečení a toaletní potřeby, bez kterých se neobejdete. Pokud vás tato situace zaskočí při cestě domů, prvním krokem je stížnost v zákaznickém centru. To by mělo vaše zavazadlo elektronicky lokalizovat a v případě, že se najde, doručit k vám domů. To znamená, že z letiště odjedete bez těžkého kufru plného špinavého prádla, který jste v hotelu horko-těžko zavřeli. Může to znít zvláštně, ale po mimořádně dlouhé cestě se z toho může stát pozitivní moment.

Zpožděný, nebo stornovaný let? Mělo letadlo zpoždění více, než 3 hodiny? Pokud ano, tak máte nárok na finanční kompenzaci. Využijte portál APRA.CZ.

 

Připravte se na nevyhnutelnou byrokracii

 

Vaše zavazadlo může mít jen zpoždění. Pokud je ale posláno dalším možným letem, měli byste se k ní dostat do několika hodin. Pokud někde nastala chyba a vaše zavazadlo mělo jiné cestovatelské plány než vy, vrátí se vám zpravidla do několika dní. Vždy však trvejte na tom, že chcete vypsat stížnost. Dostanete tzv. Property Irregularity Report (PIR) formulář, který musíte vyplnit. Učiňte tak ještě na místě a požádejte o kopii dokumentu. Spolu se stvrzenkou o zavazadle vám tento papír poskytne zaměstnanec check-inu. PIR formulář však není sám o sobě žádostí, takovýto dokument musíte vypsat zvlášť a společnosti jej doručit do sedmi dnů.

Jaké procento zavazadel se ročně ztratí?

 

Podle společnosti SITA, která se věnuje komunikačním službám v oblasti letecké dopravy, se v roce 2014 se ztratilo nebo dočasně nevyzvedlo 24,1 miliónů zavazadel. To čistě v matematickém jazyce znamená zhruba 7,3 zavazadel na 1 000 pasažérů. Z průzkumu také vyplívá, že 49 % se ztratilo kvůli přenosu nesprávnou manipulací, tzn. v případě přípojných letů, 15 % z důvodu selhání nákladu zavazadel a dalších 15 % kvůli chybě v rámci letenky. Zbylé procenta jsou způsobena například nesprávných označením zavazadel, chybám v načítání systému, a také kvůli chybám samotného zákazníka nebo letiště, kvůli počasí nebo prostorovému či váhovému omezení. Dobrou zprávou zůstává, že podle společnosti SITA se z celkového procenta ztracených či nevyzvednutých zavazadel nedostane ke svému majiteli pouze 5,5% a 80,2% ztracených zavazadel si majitel vyzvedne do 36 hodin.

Na co máte při ztrátě zavazadel právo?

 

Pokud je vaše zavazadlo na nesprávné cestě, musí vám letecká společnost poskytnout peníze, kterými pokryjete náhradní položky, které budete v průběhu čekání na zavazadlo potřebovat. Z takto provedeného nákupu si schovejte stvrzenku. Může se však stát, že se této zodpovědnosti bude společnost snažit vyhnout a pošle vás za jinou aerolinkou, kterou jste cestovali nebo rovnou na pojišťovnu. Společnost UK Airlines má například 21 dnů na to, aby zavazadlo vysledovala. Potom bude oficiálně vyhlášeno za „nenávratně ztraceno“. Sledují jej pomocí elektronického označení, které mu přidělí před vašim odletem. Problém však nastává tehdy, pokud byl zadaný kód chybný. Po dlouhém procesu vypisování žádostí můžete v takovémto případě dostat za zavazadlo odškodnění. Jeho výška už závisí na konkrétní letecké společnosti.

 

Poškozené zavazadlo nebo chybějící položky

 

Pokud je vaše zavazadlo poškozené nebo dokonce zničené, máte právo na jeho opravu a v krajním případě i nárok na úplně nový kufr. Pokud vám v tašce něco chybí, je prakticky nemožné personálu dokázat, že v ní předtím odcizená věc byla. Proto je dobré se takovýchto situací vyvarovat nákupem kvalitního zavazadla se zámkem a cennosti, elektroniku a peníze si raději zabalit do příručního zavazadla. Poslední důležitý krok je nezapomenout si zavazadlo před odletem pojistit.

Pomůže vám systém, který hledá shody

 

Všechny největší aerolinky používají systém World Tracer. Ten se zavazadlo pomocí informací, které mu o jeho vzhledu a o historii cesty poskytnete, pokusí lokalizovat, a jeho polohu sledovat dalších 100 dnů. Zavazadla a kufry, kterým toto označení či popis zákazníka chybí, jsou do tohoto systému přidané podle těch informací, které je o nic možné zjistit. Systém pracuje 24/7. Porovnává zprávu, kterou o zavazadle poskytl zákazník spolu se zprávami letecké společnosti o nalezeném zavazadlu. Následně se na základě kritérií v souboru vyhotoví návrh shod. Nalezené zavazadlo se potom majiteli doručí nejbližším možným letem.

Co se stane s nevyzvednutými zavazadly?

 

Pokud se zavazadlo nenávratně ztratí, pokud se tedy nenalezne ani po 90 dnech nebo se k němu nikdo nehlásí, skončí podobně jako ostatní ztráty a nálezy z letiště. V zahraničí fungují pravidelné aukce s těmito položkami, z nichž daný zisk putuje na charitu. Nejvíc jsou tyto aukce rozšířené v USA. Například v arizonském městě Scottsboro funguje aukční společnost Unclaimed Baggage Centre, která má smlouvy se všemi velkými americkými leteckými společnostmi. Od nich zavazadla nakupuje, vyčistí obsah a prodávají je dále. Na jejich skladě přitom najdete širokou nabídku věcí – od diamantových prstenů po lyžařskou obuv. Všechny položky jsou přitom nabízeny za relativně nízké ceny.

Sledujte nás na FB stránkách a mějte přehled o nových článcích!

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište prosím na redakce@pelipecky.cz. Pokud máte cool cestovatelský příběh, recenzi, reportáž nebo blog a chcete se o své zážitky podělit se světem, nebojte se nám svůj text poslat na novinky@pelipecky.sk. Rádi ho zveřejníme v sekci Cestopisy.


Speciální nabídky pro naše čtenáře

    • Půjč si auto přes Pelikán. Klikni, zvol si destinaci, porovnej ceny, vyber model auta a rezervuj. Auto si vyzvedneš po příletu na letiště. Kamarádíme se totiž s Rentalcars.com.
    • Naše srdcovka - cestovatelský newsletter, který odebírají desetitisíce cestovatelů v ČR i na Slovensku:
    5/5 - (1 vote)
Klikněte pro komentář

Pokud Pavel zrovna necestuje, rád se věnuje svým dalším koníčkům, mezi které patří luštění křížovek, vnoučata a v neposlední řadě sledování AZ kvízu.

Nahoru